KVK: Horeca meest ontevreden over bedrijfssituatie

KVK: Horeca meest ontevreden over bedrijfssituatie

Een op de acht ondernemers is niet tevreden met de huidige situatie van zijn of haar bedrijf. Dat blijkt uit onderzoek van de Kamer van Koophandel (KVK). Ondernemers uit de cultuur, sport en recreatie en de horeca geven de laagste scores.

Een op de acht ondernemers is niet tevreden met de huidige situatie van zijn of haar bedrijf. Dat stelt de KVK naar aanleiding van een onderzoek onder 1500 ondernemers. 7 procent van alle ondernemers geeft aan dat ze op dit moment aan het overleven zijn. Desondanks geven ondernemers het eigen bedrijf gemiddeld een 7,2 als rapportcijfer. Het eigen welbevinden gaven ze gemiddeld een 7,5.

'Ondernemers zijn rasoptimisten'

Bijzonder hoogleraar Duurzame Inzetbaarheid van Ondernemerschap aan Tilburg University Josette Dijkhuizen denkt die hoge cijfers komen door de instelling van ondernemers. 'Ondernemers zijn rasoptimisten en zelfs in deze onzekere tijden met heel veel uitdagingen scoren ze relatief hoog op welbevinden.'

Laagste scores horeca

Ondanks de moeilijke tijden zijn er grote verschillen. Vier van de tien ondernemers zeggen onveranderd door te gaan en nog eens 14 procent zegt te groeien. Er zijn daarbij grote verschillen in sectoren. Ondernemers in de zakelijke dienstverlenging, ICT& media en de logistiek zijn het positiefst. Ondernemers uit de cultuur, sport en recreatie en de horeca geven de laagste scores. Van de horeca-ondernemers zegt bovendien niet meer dan de helft in controle te zijn over het eigen bedrijf.

Spaarpot omgekeerd en vrije dag ingeleverd

Dat roept de vraag op of de cijfers die ondernemers aan hun bedrijf geven wel een goede afspiegeling zijn, zegt KVK-onderzoekster Carolien Babonnick. 'We hebben ondernemers gesproken die inmiddels hun spaarpot hebben omgekeerd, een vrije dag hebben ingeleverd en soms ook ergens in loondienst erbij werken. Toch geven zij hun onderneming vaak nog steeds een voldoende.'

Beheersbaar houden

Door alle problemen zoals hoge energieprijzen en slechte beschikbaarheid van materialen en producten zijn de toekomstplannen van ondernemers veelal gericht op het beheersbaar maken daarvan. 22 procent zegt binnen een halfjaar de prijs van een product of dienst te willen verhogen. 13 procent geeft een kostenbesparing als belangrijkste toekomstplan aan. Het opzetten van een actie om nieuwe klanten te vinden is voor 11 procent van de ondernemers een plan.