Pay forward bij YB: 'Consumptie kopen voor een ander'

Pay forward bij YB: 'Consumptie kopen voor een ander'
Yoghurt Barn Rotterdam

Wouter Staal is in de dertien vestigingen van YB (voorheen Yoghurt Barn) gestart met pay forward. Gasten die het zich kunnen permitteren, kunnen een warme drank, een maaltijd of een bowl extra kopen en die schenken aan mensen die zich dit financieel niet kunnen veroorloven. De gratis consumpties zijn te vinden op borden in de winkels.

De ondernemer heeft zich aangesloten bij Heat & Eat, een platform waarop horecazaken staan vermeld waar gasten welkom zijn zonder iets te drinken of te eten te nemen. ‘Een initiatief van een Rotterdamse ondernemer, die hiermee mensen hoopt te helpen die het vanwege de hoge energieprijzen financieel moeilijk hebben.’

‘Zaken toch warm, dus kom lekker bij ons’

Staal vertelde eerder al aan Misset Horeca de mogelijkheden voor pay forward aan het onderzoeken te zijn. ‘Vanwege de actuele omstandigheden en dit platform hebben we het naar voren gehaald en zijn we er in al onze vestigingen mee gestart. Wij hebben de zaken toch warm, dus kom lekker bij ons.’

‘Dit is waarvoor horeca is bedoeld’

Liever een volle zaak dan een voor de helft gevulde winkel met enkel betalende gasten, aldus de eigenaar. ‘Dit sociale aspect is precies waarvoor horeca is bedoeld. Tegenwoordig doen we veel via schermen, ik hoop dat mensen de moeite nemen om bij ons te komen en met elkaar in gesprek te gaan.’

In de dertien YB-vestiging hangen borden, met daarop briefjes in drie categorieën; ‘Warme dranken, bowls en maaltijden. Doneren kan vanuit de luie stoel via onze website, maar ook aan de kassa.’

Hopen op interactie

De volgende fase is ontdekken hoe erop wordt gereageerd. ‘Waar moeten de borden hangen bijvoorbeeld. Je wilt dat gasten ze zien, maar tegelijkertijd mag de plek misschien ook niet te opvallend zijn. Doneren is gemakkelijker dan een papiertje van de wand halen. En ik ben ook benieuwd of het interactie oplevert.’

Horeca als huiskamer

Staal vindt het in ieder geval zodanig belangrijk dat hij het normaler wil maken dan het nu is, zo liet hij eerder al weten. ‘Onze medewerkers behandelen en benaderen gasten die gebruikmaken van de pay forward met evenveel enthousiasme.’

De ondernemer hoopt dat meer bedrijven en formules zich aansluiten. ‘Oktober was niet zo koud, maar deze maand hebben we de nodige koude dagen gehad. De horeca als huiskamer, precies zoals het bedoeld is.’