Sitedish geeft macht terug aan bezorg- en afhaalrestaurants

Sitedish geeft macht terug aan bezorg- en afhaalrestaurants
Ernstjan Brouwer, co-founder Sitedish.

Tijdens de coronaperiode kwamen veel restaurants noodgedwongen achter de kracht van bezorgen en afhalen, waarna ze het tot een succesvol onderdeel van hun verdienmodel hebben gedoopt. Het is dus geen verrassing dat de verwachte populariteit van bezorgen en afhalen over de komende jaren een gigantische groei laat zien. Helaas dreigt er binnen deze markt ook een monopolie te ontstaan waardoor bezorg- en afhaalrestaurants steeds afhankelijker worden van de bestelplatforms. Tenzij zij een stukje macht terugnemen...

Bezorgen en afhalen wordt een steeds groter onderdeel van het verdienmodel van restaurants. Ondertussen stijgen de torenhoge commissies die zij aan de bestelplatforms betalen alleen maar: afgelopen juli heeft de grootste partij hun commissie verhoogd naar 14%, nadat ze onlangs ook al de verwerkingskosten per order naar €0,21 hadden laten stijgen. Voor een hoge ranking of extra diensten lopen de commissies al snel hoger op. In de praktijk betaalt de restauranthouder gemiddeld 25% aan commissies. Dat wil zeggen dat de ondernemer bij een order van €27 (gemiddeld orderbedrag in Nederland) bijna €7 aan het bestelplatform moet afdragen.

Monopolie voorkomen

Het probleem is dat deze platforms samen zo’n groot deel van de markt bezitten dat je er als restauranthouder nagenoeg niet omheen kunt en er bijna noodgedwongen moet adverteren om succesvol te kunnen zijn. We zagen dit eerder gebeuren in de hotellerie: inmiddels heeft een hotel haast geen bestaansrecht meer zonder op Booking.com te adverteren. Het grote boekingsplatform speelt op haar beurt vervolgens in op deze afhankelijkheid door hun marges te verhogen. Hetzelfde dreigt nu binnen de bezorg- en afhaalmarkt te gebeuren.

Onze kosten liggen gemiddeld 90% lager dan bij de bestelplatforms”

Power to the restaurants

Ernstjan Brouwer heeft met zijn organisatie de missie om een stukje macht terug te geven aan de restauranthouder en hen minder afhankelijk te maken van de bestelplatforms en hun hoge commissies. Met die gedachte is hij 15 jaar geleden Sitedish gestart. Inmiddels bedient hij binnen Nederland meer dan 3.000 restaurants met zijn totaaloplossing voor bezorg- en afhaalrestaurants waarbij de kosten gemiddeld 90% lager zijn dan die van de bestelplatforms.

Met een eigen bestelsite, bestel-app, kassasysteem en bezorg-app besparen restaurants honderden tot duizenden euro’s per maand. Sitedish helpt hen ook met de promotie van de bestelsite en -app door middel van verschillende effectieve marketingtools. Allerlaatst wordt belangrijke data als het klantenbestand en de verkoopstatistieken weer van het restaurant zelf, in plaats van dat dit wordt afgeschermd. Kortom: transparantie en onafhankelijkheid… power to the restaurants!

Niet of-of, maar en-en

Je hoeft niet te kiezen tussen een bestelplatform óf een eigen bestelwebsite. Sterker nog; Sitedish adviseert klanten altijd en-en, niet of-of. De grote bestelplatforms hebben zeker hun waarde, je wil alleen niet enkel en alleen afhankelijk van hen zijn en een monopolie voor hen creëren. De geschiedenis leert ons dat dit altijd in het nadeel van de restauranthouder zal eindigen. Dát is de missie waar Ernstjan samen met zijn organisatie voor strijdt.

Dit artikel is gesponsord door Sitedish.

Gochu Gang kiest voor REALLY Crunchy Fries

Gochu Gang kiest voor REALLY Crunchy Fries

Wanneer je take-away bestelt, wil je dat het eten nét zo lekker is als wanneer je er ter plekke in een restaurant je vork of tanden in zet. Best een uitdaging, weet de gemiddelde horecaondernemer die thuisbezorgt. Zeker wanneer er frietjes in het menu zitten.

Edgar Rouwenhorst, CMO van Zenchef: ‘We zien dat restaurants, vooral in grote steden als Amsterdam, Parijs en Berlijn, steeds meer een lifestylemerk worden.’

Hoe Zenchef restaurants laat groeien

Voor restaurants wordt het steeds belangrijker om een sterke merkidentiteit op te bouwen. Uit recent onderzoek van Zenchef en Lightspeed onder ruim 1.100 respondenten blijkt dat de restaurantidentiteit een cruciale rol speelt bij de keuze van gasten.

Sitedish helpt ondernemers om minder afhankelijk te zijn van grote bestelplatforms en hun kosten flink te verlagen.

Zo besparen restaurants op commissies van bestelplatforms

Voor bezorg- en afhaalrestaurants wordt het steeds moeilijker om winstgevend te blijven door de hoge commissies van grote bestelplatforms. Deze commissies kunnen oplopen tot wel 30%. Het binnenhalen van bestellingen via een eigen bestelsite kan een oplossing zijn voor dit probleem. Maar hoe pak je dit aan? Twee restaurants delen in dit artikel hun ervaring met een eigen bestelomgeving.

Ierse Black Angus runderen in Sligo Bay, Ierland.

De onderscheidende kwaliteit van Irish Grass Fed Beef

Met zijn unieke balans tussen traditie en innovatie is Irish Grass Fed Beef bezig een vaste plek te veroveren op de menukaarten van topchefs wereldwijd. Dit rundvlees, geworteld in de eeuwenoude Ierse landbouw, wordt geproduceerd volgens strenge kwaliteitsnormen en biedt een smaakervaring die zelfs de meest kritische fijnproevers overtuigt.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.