New York Pizza opent meer dan honderd winkels in één jaar

New York Pizza opent meer dan honderd winkels in één jaar

New York Pizza timmert aan de weg in Nederland, België en Duitsland. Recent is de 350e vestiging in deze drie landen geopend en in ons land komt het aantal nieuwe winkels in 2022 uit op 27, waardoor het jaar wordt afgesloten met 274 Nederlandse zaken. 'In 2023 bestaan we dertig jaar en willen we de driehonderdste New York Pizza openen.'

‘Een mijlpaal waar wij met al onze teamleden bij hebben stilgestaan, is de opening van vestiging nummer 350’, vertelt directeur franchise operations & development Steffen van Dijk. ‘Dat betekent in één jaar meer dan honderd nieuwe vestigingen.’

Overnames in Duitsland

New York Pizza startte 2022 met 247 Nederlandse winkels, twee Duitse filialen en zes Belgische zaken. ‘We hebben drie lokale Duitse ketens overgenomen en deze vestigingen in samenwerking met de franchisers omgebouwd. Onze ambitie is om zo snel mogelijk de nummer 2-positie op het gebied van pizza delivery te krijgen in Duitsland en dat kunnen we alleen realiseren met overnames.’

De overnames betekenen dat New York Pizza in 2022 in Duitsland is gegroeid met 85 vestigingen. Van Dijk: ‘Daarmee zijn we nog niet de nummer twee, maar dat gaan we in het nieuwe jaar verder vormgeven. Dan zetten we nadrukkelijk ook in op organische groei.’

Op weg naar driehonderd in Nederland

In Nederland staat het aantal zaken eind dit jaar op 274. ‘In 2023 willen we dan de driehonderdste locatie openen’, aldus Van Dijk. ‘Dan bestaan we dertig jaar en die combinatie zou een mooi moment zijn om dit groots te vieren.’

Vanaf januari gaat de blik ook weer actief op België, waar New York Pizza zes vestigingen heeft. ‘Daar gaan we eveneens voor organische groei. Het potentieel is er.’

Delivery markt place to be

Van Dijk verklaart de snelle groei onder andere door de ontwikkelingen in de deliverymarkt. ‘De Nederlandse consument vindt het steeds normaler om een maaltijd thuis te laten bezorgen. Dat zie je ook aan de opkomst van de flitsbezorgers. Je boodschappen binnen een uur in huis is zeker voor de nieuwe generatie niet bijzonder.’

Volgens de directeur franchise operations & development is dit de markt waar je als partij de komende vijf jaar moet zijn. ‘Delivery is nog steeds niet volwassen, het gaat voor ons dus zeker niet ophouden bij driehonderd winkels.’

Groeiende naamsbekendheid

Wat ook bijdraagt, is in de ogen van Van Dijk de sterk gegroeide naamsbekendheid in de afgelopen vier jaar. ‘Inmiddels weet 92 procent van de Nederlanders wat New York Pizza is en dat we pizza’s bezorgen.’