Top 5 redenen om uien niet meer zelf te snijden

Top 5 redenen om uien niet meer zelf te snijden

Smits Uien is hard op weg dé uiensnijspecialist van Europa te worden. Horecaondernemers in binnen- en buitenland profiteren steeds vaker van het vakmanschap van het bedrijf. Welke voordelen genieten bedrijven wanneer ze kiezen voor Smits Uien? Algemeen directeur Johan Otto benoemt de vijf voornaamste.

1 Het scheelt tijd

Het valt algemeen directeur Johan Otto op dat veel (horeca)partijen de uien nog zelf snijden omdat ze denken dat het verser is dat te doen. Volgens hem is dat vooral beeldvorming. ‘Onze uien zijn zeer vers. Met de wijze waarop wij werken, met een THT van 11 dagen, gaat er aan versheid niets verloren. Daar komt bij dat het snijden voor een niet-specialist zeeën van tijd kost. Wanneer je 1 kilo zelf snijdt heeft een gemiddelde chef daar al snel drie kwartier voor nodig’, legt hij uit.

‘Bovendien wordt het dan toch wat minder goed gedaan en leidt het tot meer afval. Een gemiddeld bedrijf dat zelf snijdt komt uit op zo’n 30 tot 40 procent afval, terwijl wij als specialist uitkomen op een percentage van 20 procent. Wanneer je kijkt naar de eigen inzetbaarheid en dan terugrekent hoeveel het elke dag in kosten scheelt als je zelf niet hoeft te snijden, zou het logisch zijn dit uit te besteden.’ 

2 Bespaar op arbeidskosten

Johan Otto stelt dat arbeidsintensieve werkzaamheden uitbesteden aan specialisten voor verlichting kan zorgen. Veel bedrijven snijden de uien in hun eigen bedrijf bovendien op een lijn, waarop ook bijvoorbeeld de paprika’s worden gesneden. Dat is hygiënisch gezien niet echt verantwoord. Besparen op tijd en arbeidskosten is zeker in deze tijd, waarin het lastig is om aan personeel te komen, een belangrijk gegeven. Veel horecapersoneel heeft tijdens de coronaperiode immers noodgedwongen de overstap moeten maken naar andere sectoren. Het heeft geleid tot enorme personeelskrapte.

3 Smits Uien verwerkt dagelijks grote hoeveelheden

Het productassortiment bestaat uit gele en rode uien en sjalotten; gesneden in blokjes of ringen, puur natuur en zonder toevoegingen. ‘Hoofdproducten zijn de witte ringen, witte blokjes, rode ringen, rode blokjes en de sjalottenblokjes’, legt de algemeen directeur uit. In de productielocatie in Den Haag wordt maar liefst 100 ton uien per dag verwerkt voor de foodservice, agf-groothandel en de vlees- en visindustrie. Daarnaast worden ook halffabricaten voor ready to eat geproduceerd.’

Er wordt geleverd aan landen in de Benelux, Duitsland, Denemarken, Oostenrijk, Frankrijk en op dit moment vinden gesprekken plaats met bedrijven in de UK. Alles wat binnen 24 uur rond de fabriek te bereiken is, behoort volgens Otto tot de potentiële klandizie. Om de internationale ambities kracht bij te zetten is ook het logo veranderd. De ’s uit Smit’s Uien is onlangs uit de naam gehaald. ‘Als we internationaal willen groeien is dat handiger en beter. Vandaar dat we nu Smits Uien zijn,’ legt hij uit. ‘Makkelijker en krachtiger.’ Ook op social media, en dan met name op LinkedIn, heeft Smits Uien stappen gemaakt. 'Daarnaast is de website vernieuwd.'

4 Draag bij aan duurzaamheid

Een belangrijk topic anno 2023 is voor Smits Uien duurzaamheid. Het staat in de hele keten hoog op de agenda. ‘Zero waste’ is inmiddels een ingeburgerd begrip binnen het familiebedrijf; alle reststromen zoals schillen en sap krijgen een herbestemming.

Otto: ‘We willen een circulair bedrijf zijn en houden daar op allerlei manieren rekening mee, zoals bij het stroomverbruik , maar ook met gebruikmaking van duurzame verpakkingen.’ Smits Uien profileert zich veelvuldig op beurzen in binnen- en buitenland en is IFS Higher level en GMP+ gecertificeerd.  ‘En onze laatste nieuwtjes kunnen de mensen goed volgen op onze nieuwe LinkedIn-pagina’, besluit Otto.

5 Een bedrijf van naam en faam

Smits Uien kent een rijke geschiedenis die begon in 1948, toen de familie Smit in Noord-Scharwoude een groentehandel begon. De basis voor het bedrijf zoals dat nu bekend is, werd gelegd rond 1975, toen een klant vroeg om geschoonde uien. Inmiddels staat de uienverwerker bekend als dé leverancier voor de horeca. ‘We willen het concern verder uitbouwen in Europa en liggen goed op schema’, laat algemeen directeur Johan Otto weten.

‘Veel horecabedrijven snijden de uien nog zelf. Dat is niet nodig, als wij het doen gaat er geen versheid verloren.’ Hij ziet nog veel groeikansen, zeker nu de personeelstekorten nijpend zijn in de horeca. Op dit moment heeft de markt overigens te maken met uienprijzen die door het dak gaan. Uiteraard merkt ook Otto dit. ‘Het heeft verschillende oorzaken’, legt de algemeen directeur uit. ‘De vraag is groter dan het aanbod en dat komt onder meer door tegenvallende oogsten. Er komen domweg minder uien van het land.’

Dit artikel is gesponsord door Smits Uien.