YB (Yoghurt Barn) stopt met horeca en sluit alle vestigingen

YB (Yoghurt Barn) stopt met horeca en sluit alle vestigingen
Yoghurt Barn Rotterdam

Wouter Staal heeft de dertien vestigingen van YB (Yoghurt Barn) gesloten. Corona heeft de omzetten geen goed gedaan, waardoor de eigenaar geen perspectief meer ziet in het horecasegment. De onderneming gaat verder als franchiseorganisatie en leverancier van plantaardige producten.

In september vertelde Wouter Staal in Misset Horeca uitgebreid over de (inter)nationale ambities van YB. ‘Op dat moment hadden we nog alle hoop dat het zou lukken, al merkten we toen al wel dat de omzetten niet meer terugkwamen op het niveau van voor corona.’

Dertien Nederlandse vestigingen gesloten

De afgelopen maanden liepen echter anders en dus nam Staal het drastische besluit om te stoppen met horeca en zijn dertien Nederlandse vestigingen te sluiten. ‘We kregen de horeca-omzet niet omhoog, terwijl de kosten stegen. Met producten die weinig marge hebben, waren prijsstijgingen geen oplossingen.’

De locatie die vorig jaar mei in Brussel werd geopend onder de vlag van masterfranchiser Autogrill, is nog wel open.

Onbemande module voor catering

Wat ook niet bijdroeg, was dat YB in die fase een aanbesteding verloor. Staal daarover: ‘Maar inmiddels hebben we een onbemande module ontwikkeld en die is operationeel met Food&i. Veel cateraars willen de switch naar plantaardig wel maken, maar hebben daarbij hulp nodig én kwalitatief goede producten. Beide kunnen wij leveren.’

Dat is dan ook één van de nieuwe speerpunten voor YB. ‘Impact maken, kunnen we nog steeds’, aldus Staal. ‘We moeten met het merk echter wel switchen van b2c naar b2b2c, omdat we de consument nu willen gaan bereiken via de zakelijke markt.’

Groter plantaardig aanbod

Daarnaast gaat YB het plantaardige productaanbod uitbreiden om in het binnen- en buitenland patisserie, bake-off en zuivelvervangers te verkopen aan de foodservicemarkt. Staal: ‘Dat doen we op dit moment al via bekende grossiers aan grote cateraars en andere zakelijke afnemers. Van de retail hebben we afscheid genomen, omdat het te lastig bleek om een product van constante goede kwaliteit te maken.’

‘We leven hiervoor en moeten doorgaan’

De eigenaar laat weten veel steunbetuigingen te hebben ontvangen, nadat hij direct betrokkenen informeerde over zijn besluit. ‘We leven hiervoor en moeten doorgaan om onze doelen te verwezenlijken. Daarvoor moeten we de horeca laten gaan, al is dat wel met pijn in het hart. Ook omdat we daarmee afscheid moeten nemen van zo’n tweehonderd medewerkers.’

Pay forward

Door het besluit verdwijnt het in november geïntroduceerde pay forward. Gasten die het zich kunnen permitteren, konden een warme drank, een maaltijd of een bowl extra kopen en die schenken aan mensen die zich dit financieel niet kunnen veroorloven.

CO2-uitstoot op kassabon

Twee maanden eerder startte Staat in al zijn winkels met een CO2-label op het menu, bedoeld om nog transparanter te zijn bij het zichtbaar maken van duurzame opties. ‘Mooie marketing voor onze missie die hopelijk navolging krijgt’, aldus Staal. ‘Ik heb nu de kans, tijd en energie om andere bedrijven te helpen. Veel ondernemingen worstelen met deze transitie en ik ben hun handboek.’

Klimaatpositief YB werd in 2021 opgericht als Yoghurt Barn en transformeerde in die jaren in een onderneming met een volledig plantaardig assortiment (vandaar de naamswijziging) en een klimaatpositief bedrijf, en is B Corp-, Social Enterprise- en Clipop-gecertificeerd.