Helft van de horeca geeft te weinig info over allergenen; vind hier de checklist

Helft van de horeca geeft te weinig info over allergenen; vind hier de checklist

Horecaondernemers die niet voorverpakte levensmiddelen verkopen, geven nog te vaak onvoldoende informatie over allergenen, meldt de NVWA (Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit). De organisatie deed onderzoek bij ruim 6.500 adressen in de horeca, bij ambachtelijke bedrijven, retail en instellingen.

Ongeveer 500.000 Nederlanders hebben een voedselallergie, zegt het NVWA in een recent verschenen publicatie. 'Zij kunnen ernstig ziek worden en in het ergste geval zelfs overlijden door het eten van bijvoorbeeld gluten, noten of schaal- en schelpdieren. Ook als het maar om een hele kleine hoeveelheid gaat.'

Veertien allergenen

Ondernemers zijn daarom verplicht om bepaalde alergenen te vermelden die zij hebben gebruikt bij het bereiden van voedsel. Dat kan bijvoorbeeld via kaartjes in de vitrine of informatie op de menukaart. Maar ook door aan te geven dat gasten met vragen over allergenen bij het personeel terechtkunnen.

Dit zijn componenten in voeding waar gasten allergisch op kunnen reageren. Het gaat niet om e-nummers. Er zijn veertien allergenen benoemd: ei, glutenbevattende granen, lupine, melk (inclusief lactose), mosterd, noten, pinda’s, schaaldieren, selderij, sesam, soja, sulfiet, vis en weekdieren.

Resultaten onderzoek NVWA

Bij 2.008 inspecties (30,7%) informeerde het bedrijf op geen enkele wijze over allergenen in levensmiddelen, zo meldt de NVWA. 'Bij 1.081 inspecties (16,5%) verstrekte de ondernemer mondelinge informatie over allergenen, maar was deze informatie niet schriftelijk of digitaal beschikbaar voor het personeel en de NVWA. En bij 807 inspecties (12,3%) ontbrak een duidelijk zichtbare vermelding waarbij de consument wordt verzocht zich voor de allergeneninformatie te wenden tot het personeel.'

De meeste afwijkingen constateerden de inspecteurs bij horecabedrijven (51,8%), gevolgd door retail (46,0%) en ambachtelijke bedrijven (44,8%). Bij zorginstellingen was het afwijkingspercentage lager (28,6%), zo staat er op de website.

De NVWA treedt met waarschuwingen en boetes op tegen overtredingen. Na verschillende waarschuwingen en boetes had 1 op de 10 van de in 2023 gecontroleerde bedrijven de allergeneninformatie nog steeds niet op orde.

Bekijk deze collectie

Wetgeving

In deze collectie alles over wetten en regels waar de horeca mee te maken heeft. Van de recente wijzigingen in de pensioenwet tot inzichten in de Bibob-regelgeving. Leer hoe je aan wet- en regelgeving voldoet en hoe je vergunningen aanvraagt.