Wakuli opent 20e koffiebar in Groningen

Wakuli opent 20e koffiebar in Groningen

Wakuli, het koffiebedrijf met de missie om de koffie-industrie te veranderen, heeft zijn twintigste koffiebar geopend in Groningen.

Dit is de twintigste winkel die het bedrijf in slechts drie jaar tijd in Nederland heeft geopend en is nu actief in acht Nederlandse steden. De nieuwe locatie is een belangrijke stap in de missie van Wakuli om mensen uit te nodigen bij te dragen aan een 'nieuwe wereld', waarin de bezoeker geniet van betere koffie en de boer een eerlijke prijs krijgt.

De koffiebars van Wakuli zijn ook winkel. De bonen die rechtstreeks van de boer komen worden daar verkocht voor thuisgebruik, net zoals koffiecups. En bezoekers kunnen voor een betaalbare prijs een kop kwalitatief hoogstaande koffie kopen. Het bedrijf kiest voor eigen winkels in plaats van verkoop via supermarkten, om zo de ruimte te hebben hun missie en het verhaal achter de koffie – bijvoorbeeld via posters en kaarten over de boeren – over te brengen aan de klant. De helft van de Wakuli-koffie wordt verkocht in de koffiebars, de andere helft via het online abonnement voor koffie door de brievenbus.

Wakuli's missie

Yorick Bruins en Lukas Grosfeld.
Yorick Bruins en Lukas Grosfeld.

Wakuli's missie is een directe reactie op een oneerlijke koffiemarkt. 'Op dit moment heeft een klein aantal spelers alle macht in handen,' aldus Yorick Bruins, mede-oprichter van Wakuli. 'In het huidige 'zandlopermodel' zijn 10 miljoen boeren afhankelijk van een handvol giganten. Zowel de boer als de consument is hierdoor de dupe: de boer wordt onderbetaald en de consument drinkt koffie van lage kwaliteit.'

Wakuli doorbreekt dit model door de productie en distributie volledig in eigen hand te houden. Met een eigen branderij en distributiecentrum net buiten Amsterdam slaan ze de tussenhandelaren over. 'Hierdoor kunnen we koffieboeren een eerlijke prijs betalen, de kwaliteit waarborgen en consumenten lekkere, duurzame en eerlijke specialty coffee bieden,' legt Bruins uit.

'Wakuli betaalde in 2024 boeren gemiddeld $6,94 per kg, vergeleken met de fluctuerende C-prijs (wereldmarktprijs) van $3,85 per kg. Dit resulteerde in $169.022,39 aan extra inkomen voor de boerengemeenschappen. Het bedrijf werkt nu al direct samen met 16.246 boeren in 13 landen. En investeert actief in de transitie naar regeneratieve landbouw, waarmee meer dan 15.959 hectare boerenland 'futureproof' wordt gemaakt.'

'De opening in Groningen is meer dan alleen een 20e winkel; het is het bewijs dat onze missie aanslaat,' zegt Bruins. 'We dagen de gevestigde orde uit en laten zien dat het wél kan: specialty coffee waarvoor niemand is uitgebuit. Door onze aanwezigheid in Groningen maken we het voor nog meer mensen makkelijk om over te stappen en deel te worden van deze verandering.'

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.