De Consumentenautoriteit heeft in december 2012 een boete van 105.000 euro opgelegd aan Hotel Group International voor de misleidende wijze waarop zij via de telefoon abonnementen verkocht. Ook heeft zij twee lasten onder dwangsom opgelegd om het bedrijf te dwingen zich ook in de toekomst aan de regels te houden. Tijdens de andere onderzoeken van de Consumentenautoriteit beloofden betrokken partijen al tijdens het onderzoek beterschap waardoor het niet nodig was een boete op te leggen.
De boete is opgelegd vanwege de agressie verkoop van het Hotel Group Passport. Consumenten werden telefonisch benaderd met de mededeling dat zij een prijs hadden gewonnen of een gratis reis kregen aangeboden. Vervolgens bleken zij echter een abonnement op een hotelkortingskaart – het HotelGroup Passport- te hebben afgesloten waarvan ze moeilijk af konden komen.
De kosten voor het abonnement waren EUR 153,95 per jaar. Met de kaart konden consumenten tegen gereduceerd tarief overnachten bij de aangesloten hotels. Als zij de overeenkomst vervolgens wilden opzeggen, lukte dat niet, waarna ze te maken kregen met aanhoudende incassopraktijken.
De verkoop van producten als het HotelGroup Passport valt onder de timeshare regels. Deze zijn niet nageleefd. Bernadette van Buchem, directeur Consumentenautoriteit: 'Het vertrouwen van consumenten is door deze praktijk geschaad. Hotel Group International heeft de regels die worden gesteld aan de verkoop en die consumenten beschermen onvoldoende serieus genomen.'
Groupon en Fletcher kregen in 2012 waarschuwingen van de Consumentenautoriteit. In deze zaken werd geen boete opgelegd.
Bron: ANP