Dit heeft gevolgen voor de ideale inrichting van het bedrijfsrestaurant. Een bedrijf met veel vrouwelijke werknemers, kan de omzet verhogen door een gevarieerd en breed aanbod. Een voornamelijk masculien bedrijf hoeft niet persé een breed assortiment te hebben, maar doet er goed aan regelmatig iets nieuws te bieden.
Dit is de uitkomst van onderzoek van de Wageningen Universiteit (WUR) naar keuzegedrag in het Restaurant van de Toekomst. Daaruit bleek dat mannen bij een ongewijzigd assortiment na enkele dagen een vaste routine hebben. Vrouwen daarentegen shoppen elke keer weer rond in het hele assortiment.
Schoenen kopen
Volgens Kees de Gooijer van de WUR gedragen vrouwen zich in het bedrijfsrestaurant alsof ze schoenen kopen. ‘Ze beginnen met winkelen, kijken eerst naar wat er allemaal is en beslissen daarna pas welke kleur en wat voor soort schoenen ze willen hebben.’
Daarnaast gaven mannen in een vragenlijst aan dat nieuwe items belangrijk zijn in het maken van hun keuze, vrouwen gaven juist aan dat gezondheid en dierenwelzijn essentiële gegevens zijn.
Ook bleek dat het gedrag, van zowel mannen als vrouwen, door de week verandert. Tegen het weekend eet men meer eiwitten en vetten dan aan het begin van de week.