Dalende bierverkoop voor moederbedrijf Grolsch

Dalende bierverkoop voor moederbedrijf Grolsch

SABMiller heeft in het derde kwartaal van het gebroken boekjaar 2014/2015 minder bier verkocht dan een jaar eerder. Uit het handelsbericht dat het moederbedrijf van onder meer Grolsch woensdag 21 januari uitgaf, blijkt dat de daling vooral te wijten is aan een lagere vraag naar bier in China.

Het volume daalde in de drie maanden tot en met 31 december met 1 procent, waar analisten in doorsnee rekenden op een toename van 0,7 procent.

SABMiller

SABMiller, de op een na grootste brouwer ter wereld, realiseerde omzetgroei in Europa, Afrika en Latijns-Amerika.

In Azië daalden de opbrengsten met 2 procent, vooral door een min van 7 procent in China. De groepsomzet steeg met 4 procent. Ook dat bleef achter bij de gemiddelde verwachting van analisten.

China

'Onze volumes en omzetten stegen in Europa, Latijns-Amerika en Afrika, terwijl moeilijkere marktomstandigheden in met name China drukten op onze financiële prestaties', zei bestuursvoorzitter Alan Clark.

Europa

In Europa steeg de omzet met 3 procent, ondanks een aanhoudende krimp van de Russische biermarkt en een volumedaling in Turkije als gevolg van een sterk afgenomen consumentenvertrouwen.

Coca-Cola

Om de zwakte op de biermarkt te compenseren, sloot het bedrijf in november een overeenkomst met Coca-Cola om een frisdrankbottelarij in Afrika op te tuigen.

Overname

SABMiller benaderde in september Heineken met een overnamebod, dat door het Nederlandse concern werd afgewezen.

Marktkenners zagen die stap van SABMiller als een beschermingsconstructie tegen een mogelijke overname door marktleider AB InBev, maar dat werd door Clark ontkend.

Bron: ANP