Minder fooi voor horeca

Minder fooi voor horeca

Horecagasten geven steeds minder fooi. Volgens kenners komt dit door het bereiken van de kritische grens in prijs-kwaliteitverhouding. Dat blijkt uit onderzoek.

Uit de jaarlijkse Personeelsenquête van het Bierblad, het magazine van Heineken, blijkt dat gasten in de horeca steeds minder fooi geven.

Uit het onderzoek kwam naar voren dat in cafés 48 procent van het personeel het eens is met de uitspraak dat gasten steeds minder fooi geven. In restaurants in dit met 45 procent nauwelijks minder. In de enquête van 2007 waren deze percentages respectievelijk 34 en 23 procent.

‘Deze score is een indicatie dat de kritische grens in prijs-kwaliteitverhouding is bereikt. Naarmate de basisprijs hoger wordt, neemt de bereidheid tot fooi geven af. Je moet wel erg over-performen om dan nog een flinke fooi te krijgen. De rek is er wel uit’, zegt Wim Koel, Senior Market Intelligence Manager van Heineken, de maker van het Bierblad, de opdrachtgever van het door Bureau Interview NSS uitgevoerde onderzoek.