Heineken kan impact coronavirus nog niet inschatten

Heineken kan impact coronavirus nog niet inschatten

Heineken weet nog niet wat de impact van het nieuwe coronavirus is op de resultaten voor de onderneming. Dat meldde de brouwer bij de jaarcijfers over 2019. Heineken verkocht meer bier tegen hogere prijzen, maar zag ook de kosten stijgen. Voor dit jaar rekent de onderneming op winstgroei, al wordt er een slag om de arm gehouden. Ook omdat Azië een belangrijke markt is voor de onderneming.

Heineken heeft onder meer een belang in de grootste brouwer van China CR Beer. Volgens topman Jean-François van Boxmeer is het aan de Chinese brouwer om uitspraken over de impact van het coronavirus te doen. Maar dat het virus effect zal hebben, lijdt volgens hem geen twijfel.

Heineken sloot 2019 af met een omzet van 28,5 miljard euro. Dat betekende een stijging met 6,4 procent in vergelijking met een jaar eerder. De operationele winst steeg met 16 procent tot 3,6 miljard euro. Onder de streep bleef bijna 2,2 miljard euro over. Dat is ruim 13 procent meer dan een jaar eerder. Ook bij de aangepaste cijfers (beia) van Heineken die een beeld schetsen van de operationele prestaties was sprake van groei.

Opmars Heineken 0.0

Van Boxmeer, die recentelijk zijn vertrek aankondigde, sprak van opnieuw een jaar van 'superieure omzetgroei', met aanhoudende sterke prestaties in de tweede helft van het jaar. Het merk Heineken was goed voor een groei van 8,3 procent, geholpen door de opmars van Heineken 0.0, dat nu in 57 landen te koop is. Verder verkocht de brouwer meer bieren van zijn premium-merken.

Heineken zei ook dat kosten zijn gestegen, onder meer voor grondstoffen. Om de stijgende kosten te compenseren trekt het bedrijf de broekriem aan. Verder blijft de vraag hoelang het coronavirus het openbare leven in landen in Azië in de war schopt.

Heineken verkocht in Azië vorig jaar 12 procent meer bier. Verder werd ook in Afrika, het Midden-Oosten, Oost-Europa en Noord- en Zuid-Amerika meer bier afgezet. In Europa, de grootste markt voor het merk, was sprake van een lichte daling van het biervolume. Vooral de maand juni was volgens Van Boxmeer een slechte maand. De non- en laag-alcoholische drankjes van Heineken vonden verder gretig aftrek. Van de 241,4 miljoen hectoliter bier die Heineken afzette, was 14,1 miljoen hectoliter alcoholvrij of -arm.