Cafe Caspar is weer open: alleen voor hotelgasten

Cafe Caspar is weer open: alleen voor hotelgasten

Café Caspar in Arnhem is zaterdag 2 mei weer opengegaan, doordat Ondernemer Wolter de Bes toestemming kreeg van de gemeente om zijn zaak te openen voor hotelgasten van het aanpalende hotel Modez, waarmee het café fysiek verbonden is. Middels strenge 'afstandsmaatregelen' en diverse schermen voldoet het ook aan de eisen voor de 1,5 meter-economie. 'Als dit werkt en we mogen straks weer open, hoop ik het omzetverschil te beperken tot zo'n 15%.'

Elke voorbijganger die op zaterdag 2 mei de glazen pui van café Caspar passeerde, keek verbaasd naar binnen.

Het café aan de rand van het Arnhemse stadscentrum was open. Er waren gasten, er werd bediend, gegeten en gedronken. Maar 'open' is in dit geval een beperkt begrip. 'Onze voordeur zit op slot', vertelt eigenaar Wolter de Bes.

'Alleen gasten van het aanpalende Modez Hotel mogen het café bezoeken. Dat kan alleen via een doorgang die het hotel met ons café verbindt.'

En om die gasten op de juiste manier te ontvangen, zijn er bij Caspar een veelvoud aan maatregelen genomen. De tafels die beschikbaar zijn worden van elkaar afgeschermd middels gordijnen en per tafel hangen schermen die bezoekers van medewerkers scheidt.

Diversiteit aan maatregelen

Middels een even eenvoudig als ingenieus katrol-systeem kunnen medewerkers het scherm omhoog of naar beneden doen. De schermen zijn gemaakt door een lijstenmaker uit de buurt. 'Zijn opdrachten stopten ook, dus op deze manier konden we elkaar vinden.' De gewichten in het katrolsysteem zijn bussen waar z'n koffiebonen in geleverd worden, maar nu met water gevuld.

Maar met alleen schermen en gordijnen kom je er niet, legt De Bes uit. Er is een kleinere kaart en die is weer geprint op een A4. 'Als gasten vertrekken, gooien we die printjes weer weg. Zo voorkom je besmetting.'

Medewerkers ontvangen gasten, maar houden afstand. En de bediening van de schermen wordt ook alleen door de medewerkers gedaan, legt De Bes uit. 'Dus als je gaat zitten gaat het scherm naar beneden en als je naar de wc wilt, wenk je een medewerker.'

Het is volgens de ondernemer ook de enige manier om controle te houden op het feit dat er maar één persoon tegelijk naar de wc gaat. 'Zo houden we de anderhalve meter goed in stand.' Personeel houdt zo ook goed in de gaten welke gasten wanneer gaan lopen.

Logistieke uitdaging

En alle bestellingen worden gebracht op karretjes, waar gasten zelf hun bestelling vanaf halen.

Lege glazen en/of borden zetten gasten zelf op de karretjes die de medewerkers weer meenemen. Het vergt een compleet andere manier van denken en medewerkers moeten de logistiek ook goed in de gaten houden. Zowel die van de gasten als onderling.

'Omdat we achter in het café nu toch geen gasten meer kunnen ontvangen, hebben we de keuken verdubbeld', geeft De Bes als voorbeeld. 'Zo hoeven onze chefs niet in elkaars omgeving werken.' Tijdens de eerste dag van opening, zaterdag 2 mei, is het voor medewerkers duidelijk nog wennen, maar toch lijken de gemaakte afspraken al snel te wennen. 'Fijn dat we op deze manier 'klein' kunnen oefenen, voor als we straks helemaal open mogen', aldus De Bes.

Caspar als pilot

Het feit dat Caspar open mag en kan heeft het volgens de ondernemer puur en alleen te danken aan het feit dat het naastgelegen hotel een doorgang heeft met het café. 'Zo kan ik de voordeur op slot houden en functioneren we eigenlijk als een hotelbar.' Hotels mogen immers gewoon open.

Ook sterrestaurant De Kromme Dissel weer open

Tonny Berentsen, De Kromme Dissel Heelsum

Omdat hotels -en bijbehorende horeca- 'gewoon' open mogen zijn, opende sterrestaurant De Kromme Dissel in Heelsum zaterdag 2 mei ook zijn deuren. Het restaurant van chef Tonny Berentsen hoort bij Hotel Klein Zwitserland, onderdeel van Fletcher Hotels. Om de anderhalve meter afstand te respecteren opende het restaurant evenals Caspar, met de helft van de capaciteit. 'Maar dat er 55 gasten waren in plaats van 120 is nu eenmaal zo. Ons restaurant begint wel weer te draaien. Heel fijn', liet Berentsen aan De Gelderlander weten.

Maar alle maatregelen betekent wel dat Caspar veel capaciteit inlevert, vertelt De Bes. 'We hebben nu zes tafels minder, de helft van alle tafels zeg maar.' Daarnaast is de bar niet langer een plek voor gasten. 'Dat is natuurlijk behoorlijk veel capaciteit die je inlevert. Zeker op vrijdag- en zaterdagavond, dan staat het volgepakt daar.'

Daarnaast is het ook niet zo dat dit concept van alleen open voor hotelgasten het ei van Columbus is. Het hotel heeft 20 kamers en 6 studio's. 'En wij kunnen maximaal 14 kamers placeren', legt De Bes uit. 'En daarnaast roomservice leveren.' Maar daar gaat het de Arnhemmer helemaal niet om.

'Ik ga hier geen winst mee behalen natuurlijk. Maar ik kan de dalende lijn qua omzet iets minder scherp laten dalen. Ik blijf echter wel afhankelijk van steun van de overheid.'

De pilot met hotelgasten is voor Caspar echter ook een ideale manier om te oefenen en 'warm te draaien' voor als de horeca straks weer open mogen.

Verlies maximaal beperken

De Bes denkt dat als de horeca straks weer open mag -'Wanneer dat dan ook moge zijn'- hij z'n verlies behoorlijk kan beperken. 'Ik zet erop in dat ik straks 15 procent minder draai dan voor de corona-crisis.

Caspar

Daarvoor wil De Bes met shifts en arrangementen werken. 'Je zal voortaan wel moeten reserveren, voor koffie/ontbijt, voor lunch én voor borrel/diner.' En dat is een cultuuromslag voor het café. 'Wij namen vóór de coronacrisis nooit reserveringen aan.'

Per reservering hoort ook een minimale besteding, vertelt De Bes. 'Ik heb maar een beperkte capaciteit, maar door per shift een minimale besteding te vragen, en dat zijn écht geen extreme hoeveelheden, voorkom ik dat een 'tweetje' een vierpersoonstafel drie uur bezet houdt met vier kopjes koffie.'

Gewoon weer open

Alle oplossingen tekenen de ondernemersgeest van de Arnhemmer. Voordat Caspar zaterdag 2 mei opende met schermen had hij ook al 'duizend-en-één ideeën' over hoe om te gaan met zijn zaak en de lockdown.

'Ik ben heus ook wel de ondernemer die gebukt gaat onder de lockdown, duizenden euro's wekelijks in rook ziet opgaan en die met regelmaat met de handen in het haar zit. Maar door alleen dat te doen, dat zit niet in mij. Toen we verplicht dicht moesten, heb ik Caspar zo ver als mogelijk in 'bevries-stand' gezet.

Abonnementen opgezegd, internet- en telefoondiensten teruggebracht naar het minimum en gebeld met alle partijen waar nog rekeningen open stonden.' Maar vrij snel daarna begon het brein van de Arnhemmer overuren te maken. 'En voor nu lijkt dit me de beste oplossing en zo denk ik het verlies tot een minimum te kunnen beperken.'

En als er nieuwe maatregelen volgen, past hij zich weer aan. 'Net zolang tot dat alles weer bij het oude is. Want ooit zal het weer zo zijn als voorheen. Wanneer weet niemand, maar dát het weer zo als vroeger wordt, daar kijk ik het meest naar uit'