AB InBev verkoopt meer bier in crisistijd

AB InBev verkoopt meer bier in crisistijd

's Werelds grootste brouwer AB InBev heeft de voorbije crisismaanden meer bier weten te verkopen. Vooral in Brazilië en de Verenigde Staten zag de maker van merken als Stella Artois, Bud en Corona de vraag stijgen.

Brazilië is een belangrijke biermarkt, ook voor AB InBev. Eerder merkten ook concurrenten als Heineken en Carlsberg dat de vraag in het land aantrekt.

Dit heeft vermoedelijk te maken met de overheidssubsidies die zijn vertrekt om consumenten in crisistijd te ondersteunen. In de VS presteerde AB InBev onder meer goed met zijn caloriearme bieren.

Met de stijgende omzet verraste het Belgische bedrijf de markten, waar alom rekening werd gehouden met krimp. Wel schrapt AB InBev zijn interimdividend omdat de brouwer werk wil maken van zijn schuldafbouw.

Door de coronacrisis zijn in veel landen de openingstijden van cafés beperkt. De horecabeperkingen zorgen doorgaans voor mindere verkopen.

AB InBev: omzetdaling eerste 9 maanden

Maar AB InBev wist in het derde kwartaal bij elkaar 4 procent meer omzet te genereren. De hoeveelheid bier dat werd afgezet steeg met 1,9 procent. Over de eerste negen maanden van het jaar was nog wel sprake van een omzetdaling van bijna 7 procent.

De brouwer zag wel de winst dalen. AB InBev sloot het kwartaal af met een winst van 1,6 miljard euro tegen 2,4 miljard euro een jaar eerder. De brouwer moest flinke kosten maken in de leveringsketen om aan de veranderende vraag tegemoet te komen.