Brouwer AB InBev hard geraakt door sluiting horeca

Brouwer AB InBev hard geraakt door sluiting horeca

Brouwer AB InBev heeft een zware tijd achter de rug door het coronavirus. 's Werelds grootste brouwer (Hertog Jan, Dommelsch, Leffe, Jupiler) verkocht in het tweede kwartaal van 2020 veel minder bier als gevolg van de crisis.

In veel landen sloten horecabedrijven hun deuren om de verspreiding van het coronavirus een halt toe te roepen, waardoor de volumestromen droogvielen. In mei werd ook al bericht over dalende verkopen door Ab Inbev.

Doorgaans zijn kroegen, hotels en restaurants goed voor een derde van de omzet van deze brouwer.

AB InBev, die onder andere de merken Hertog Jan, Leffe, Jupiler en het Corona bier onder zich heeft, zag de biervolumes in de afgelopen periode met 17 procent dalen op jaarbasis.

Vooral in april (-32,4 procent) en in mei (-21,4 procent) behaalde de brouwer mindere prestaties. In juni stegen de volumes weer licht, met 0,7 procent. De totale omzet daalde met bijna 18 procent tot 10,3 miljard dollar. Het bedrijfsresultaat zakte met 34 procent tot 3,4 miljard dollar.

De brouwer noteerde daarnaast een waardevermindering van 2,5 miljard dollar als gevolg van risico's van de coronacrisis in Afrika. Die vermindering werd gedeeltelijk gecompenseerd door de opbrengst van de verkoop van de Australische activiteiten voor een bedrag van 1,9 miljard dollar.

AB InBev zegt belangrijke maatregelen te hebben getroffen om te kunnen blijven investeren in de merken en een sterk herstel voor te bereiden. Toch is de brouwer nog voorzichtig in het optimisme, aangezien er opnieuw restricties van de horeca te zien zijn in bepaalde markten.

Ook werd in Zuid-Afrika een tweede verbod op de verkoop van alcohol ingevoerd, wat een impact zal hebben op de resultaten in het derde kwartaal, aldus de brouwer.