Contractcateraars willen af van onbeperkte aansprakelijkheid

Contractcateraars willen af van onbeperkte aansprakelijkheid

Onbeperkte aansprakelijkheid is een irreële eis die zelfs gezonde bedrijven (…) tot een faillissement zou kunnen brengen'. Aldus Veneca-voorzitter Hans Rijnierse onlangs. De contractcateraars willen van deze 'onbeperkte aansprakelijkheid' af.

Jos van Straten, secretaris van de Vereniging van Nederlandse Cateringorganisaties (Veneca), licht op verzoek van Misset Catering de uitspraken van Rijnierse (foto) toe. ‘Onbeperkte aansprakelijkheid wordt soms als knock-out criterium toegepast. Dat wil zeggen dat als de cateraar dit niet accepteert, hij ook niet kan meedingen in de aanbesteding.

Onbeperkt betekent ook echt onbeperkt. Dus wat ook de schadepost zal zijn, de cateraar kan ervoor aansprakelijk worden gesteld. Ook al is de opdracht niet eens zo fors. Dit gaat de redelijkheid te buiten. Het is gelukkig nog nooit tot een uitkeringszaak gekomen, en ook daarom is het onredelijk.

'Onverzekerbaar'

Volgens Van Straten hebben inkopers aangegeven dat het middel door ‘sommigen zonder er verder bij na te denken wordt ingezet’. ‘Nu zij dat realiseren dat het wel erg ver gaat en dat het ook onverzekerbaar is voor de aanbiedende partij, zal het steeds minder voorkomen, vermoed ik.’

Van Straten ziet niet alleen voor de cateringbranche problemen door de onbeperkte aansprakelijkheid: ‘Inkoopmacht is vooral een risico voor kleinere organisaties. Niet alleen de cateringbranche heeft hier last van, ook vele andere branches lopen tegen dit probleem aan. Denk aan installateurs of architecten of ICT bedrijfjes.’

Ze vervolgt: ‘Als bijvoorbeeld de Rijksoverheid de inkoop van meerdere ministeries bundelt en er één opdracht van maakt, dan is de kans dat kleinere organisaties mee kunnen doen kleiner. Dat komt de concurrentie niet ten goede en zou ten onrechte - en ongewenst ook door de overheid - kunnen leiden tot een verkleining van de markt.

Daar is niemand bij gebaat. Een ander gevaar van te grote inkoopmacht is dat de druk op prijzen versterkt wordt. De marges staan al langer onder druk en ongewenste effecten van gedwongen te lage prijzen is schadelijk voor dienstverlenende sectoren.’