Trainer Jos Muller biedt namens Human Talent Group veranderprogramma’s aan binnen de retail en de fastservice. Tijdens zo’n training wordt medewerkers en bedrijfsleiders een ander gedrag aangeleerd. ‘Ik ben niet van de regels; regels maken vlegels. Als je een flitspaal voorbijrijdt, geef je daarna toch ook weer gas? Ik spreek liever van normen en waarden.’
Hoe krijg je zónder regels je medewerkers zover dat ze zich aan jouw normen en waarden houden? Vier tips van Jos Muller.
Werk samen
Samenwerken is de basiswaarde. Iemand mag best een rookpauze houden, maar het is belangrijk dat diegene beseft dat terwijl híj buiten staat, anderen een tandje bij moeten bijzetten. Het streven is dat ‘we doen dit samen’ dé waarde wordt binnen jouw bedrijf. Je kunt nog zo ijverig achter de bakwand staan, maar als er niemand kassa draait, dan houdt het op.
Geef het goede voorbeeld
Alles staat of valt bij het voorbeeld dat de bedrijfsleider geeft. En weet wel: één keer een verkeerd voorbeeld geven, is moeilijk recht te praten. Verwacht je van je medewerkers dat zij op tijd beginnen, wees zelf dan ook punctueel. Zorg ervoor dat je altijd een goede gastheer bent, je gasten in de watten legt en interesse toont in je personeel. Een goed voorbeeld maakt dat dit gedrag als normaal wordt ervaren.
Geef personeel complimenten
Mensen hebben een soort latent tekort aan positieve feedback. Complimentjes zijn hard nodig, juist op stressvolle momenten. Zoek de dingen die goed gaan en vergroot die uit. Het ontvangen van positieve feedback zorgt voor een beter zelfbeeld onder je medewerkers en resulteert in meer verantwoordelijkheidsgevoel.
Maak echt contact met gasten
Echte beleving zit ’m niet in een mooie cafetaria, een schone zaak of in de lekkere producten. Echte beleving zit in de medewerkers. Durf écht contact te maken met je gasten, behandel ze alsof je ze thuis ontvangt. Zeg wat je ziet, geef een complimentje. Het hoeft echt niet over the top, zoals in de Verenigde Staten. Maar je zou het maar eens doen: jezelf voorstellen als de tafelheer- of dame van de avond, zoals daar gebruikelijk is. In Nederland maakt dit je meteen onderscheidend.
Lees meer over de normen en waarden van je medewerkers in de eerstvolgende editie van Snackkoerier.