Hoewel de frikandellencarpaccio officieel nog niet op de kaart staat bij Cafetaria ’t Huus 2.0 in Veenendaal, is het gerecht nu al een groot succes te noemen. De Facebook-post is al meer dan 400 duizend keer bekeken, en onder meer het Algemeen Dagblad, De Gelderlander en radio-dj Gerard Ekdom hebben er aandacht aan besteed. ‘En de Facebook-post is ontzettend veel gedeeld, dus bij elkaar opgeteld gaat het over de miljoen’, weet eigenaar Nina Visser.
De frikandellencarpaccio is nu ruim een week verkrijgbaar en wordt zo’n tien keer per dag verkocht. Hij wordt gemaakt van anderhalve frikandel, met daarop curry-mangosaus, uitjes, sla en rauwkost. De kostprijs ligt onder een euro en hij wordt voor €5,75 verkocht.
Salades 2.0
Cafetaria ’t Huus 2.0 staat bekend om de 2.0-gerechten, waarbij traditionele snacks een upgrade krijgen. De frikandellencarpaccio is onderdeel van een nieuw assortiment ‘Salades 2.0’ die binnenkort op de kaart staat. ‘In deze salades verwerken we gefrituurde snacks’, vertelt eigenaar Nina Visser. ‘Zoals de Salade 2.0 met kipnuggets en kaassoufle’s. Dat klinkt misschien gek, maar het is echt lekker. We hebben ook een salade met schijfjes kipcorn, de salade Mexicano met chilisaus en de salade mix met bittergarnituur.’ Alle salades kosten 5 euro.
De Facebook-post over de frikandellencarpaccio was eigenlijk een impulsieve actie, vertelt Visser. ‘De straat bij ons is opengebroken dus we zijn even slecht bereikbaar. We hadden dus wat reuring nodig en hebben even van ons laten horen.’ Dat heeft gewerkt. ‘Het afgelopen weekend zaten we weer vol.’
Nieuwe kaart
Visser legt momenteel de laatste hand aan de nieuwe kaart. ‘En ik voer ook meteen de btw-verhoging door, dan hoef ik dat straks niet meer te doen. We hebben in ieder geval in januari de nieuwe kaart, maar ik verwacht eigenlijk voor het einde van het jaar klaar te zijn.’ De frikandellencarpaccio en een aantal salades staan al wel op online en worden een dezer dagen ook in de winkel gepromoot. Visser heeft ook speciaal verpakkingsmateriaal besteld zodat consumenten de gerechten ook mee naar huis kunnen nemen.