The Golden Boy officieel duurste burger ter wereld

The Golden Boy officieel duurste burger ter wereld

The Golden Boy van De Daltons in Voorthuizen is officieel de duurste hamburger ter wereld. Tot die conclusie komt the Official World Record Association. Een maand na de recordpoging heeft eigenaar Robbert Jan de Veen het certificaat ontvangen.

The Official World Record Association geeft haar goedkeuring aan het bewijsmateriaal en het juryrapport dat Robbert Jan de Veen (33) had ingezonden na zijn recordpoging op 28 juni. De ondernemer heeft het certificaat ontvangen en bij de ingang van De Daltons in Voorthuizen opgehangen. Ook krijgt De Veen een vermelding in een wereldrecordboek dat later dit jaar verschijnt.

Bladgoud en whisky

The Golden Boy is een hamburger van 5000 euro en wordt gemaakt met onder meer Wagyu vlees, Beluga kaviaar, king crab, Spaanse Paleta Ibérico, witte truffel, Engelse cheddar van Wyke Farms en barbecuesaus met Kopi Luwak koffie en Schotse Macallan whisky. Het hamburgerbroodje, dat De Veen voor het serveren belegt met bladgoud, maakt hij met Dom Pérignon champagnedeeg. Als afsluiter plaatst hij de burger in zijn geheel onder een stolp met whisky geïmpregneerde rook.

Opbrengst naar de voedselbank

Het eerste exemplaar is tijdens de recordpoging in Voorthuizen gekocht door sauzenfabrikant Remia. De opbrengst van de burger ging naar De Voedselbank, die daarvoor een cheque kreeg uitgereikt. Robèr Willemsen, voorzitter van Koninklijke Horeca Nederland, mocht de burger opeten.

Robbert Jan de Veen is nog steeds dagelijks met The Golden Boy bezig. 'Vorige week zat ik in een Amerikaans programma via Zoom, eind augustus komt er een Duitse cameraploeg langs en ik was onlangs te gast in de podcast van groothandel Bidfood.'

In het restaurant wordt De Veen regelmatig aan de hamburger herinnerd. 'Dagelijks krijgen we mensen over de vloer die speciaal langskomen omdat ze ons in de media hebben gezien. Sowieso hebben gasten het er constant over. Hier in Voorthuizen zijn ze trots op het feit dat dit in ons dorp heeft plaatsgevonden.'

Foto: Marco van Davenhorst

Wereldnieuws

De Veen is met zijn hamburger over de hele wereld in het nieuws geweest. 'De Nederlandse media hebben er volop over bericht, maar wat er internationaal gebeurde, kan ik niet bevatten. Europa, Amerika, Mexico, Australië, China, India, Rusland, Turkije; het is global gegaan. Dat had ik niet verwacht. En nog steeds zie ik berichten voorbijkomen, het is niet bij te houden.' De Veen heeft inmiddels ook Duitsers en Amerikanen in zijn zaak verwelkomd.

Eind augustus introduceert De Daltons een nieuwe menukaart met daarop een betaalbare versie van The Golden Boy. 'The Golden Crew, een ode aan mijn team, is een Black Angus burger met Black Tiger garnalen, cheddar, truffeltapenade, aioli en in bierbeslag gefrituurde ui.' En ook deze wordt gerookt onder een stolp en afgemaakt met goud. 'Eetbare verf in plaats van bladgoud. Een betaalbare luxe burger, maar echt heel lekker.'

De Veen kijkt met veel voldoening terug op het avontuur. 'Toen ik hier in januari aan begon, was ik niet in goede doen. De zaak was dicht, ik kon weinig. Daarom ben ik deze uitdaging aangegaan. Tegelijkertijd was het een mooie kans om De Voedselbank een boost te geven. Mij heeft het energie gegeven. Echt kicken dat het is gelukt.'

Chef-kok Diego Buik ging De Veen voor met een hamburger met bladgoud en kaviaar. Deze zette hij toen voor 2050 euro op de kaart.