Joost Verhoeff is verhaal over grillige consument zat

Horecaman Joost Verhoeff uit Delft is de slappe praatjes van inleiders op symposia en workshops meer dan zat. 'Ondertussen weet ik wel dat de consument onberekenbaar en grillig is. Dat verhaal heb ik al honderd keer gehoord', klaagde hij vorige week tijdens een busreisje naar de vakbeurs Hogatec 2000 in Düsseldorf.

Verhoeff had zich kortgeleden nog mateloos geërgerd aan een inleider tijdens een bijeenkomst over rendement. In plaats van dat de man ter zake kwam, hield hij een veel te lang betoog over de imagoproblematiek van het SVH Onderwijscentrum. Daar zat dus niemand op te wachten: ‘Verschillende ondernemers stapten op en gingen naar huis.’
Inleiders en sprekers moeten kwaliteit bieden, vindt Verhoeff, bij voorkeur niet langer dan een kwartier aan het woord zijn én helder formuleren. En zeker niet de kostbare tijd van drukke ondernemers verdoen.

Discussie
De horecaman uit Delft kreeg in de bus het woord van onafhankelijk horeca-adviseur Ton Lenting, die door de organisator van het tochtje, het bedrijfschap Horeca en Catering, was ingehuurd om het meereizende gezelschap (voornamelijk journalisten, adviseurs en vertegenwoordigers van het schap) een aantal stellingen voor te houden. En hoewel die stellingen in het algemeen als open deuren werden beschouwd (stelling: samenwerking is belangrijk in de horeca!), kwam er toch een aardige discussie op gang.
In de Messe Düsseldorf luisterde het gezelschap naar een lezing van Gretel Weiss, hoofdredactrice van het vakblad Foodservice Europe. Weiss vertelde over de ontwikkelingen in de (fast)food alsof het om een spannend jongensboek ging. De voordracht duurde een half uur en volgens sommigen had ze nog best een kwartiertje langer mogen praten.