Jubilaris Douwe Egberts ziet toekomst in individu

Richtte Douwe Egberts zich in de vorige twee eeuwen op de gezellig pruttelende koffiepot in het gezin met veel kinderen, in de 21e eeuw staat het individu met een strak kopje snelle koffie centraal. Volgend jaar is de koffiebrander 250 jaar jong, met de nadruk op jong want de jeugd heeft de toekomst.

Het succesverhaal van de koffiegigant begon in 1753 met Egbert Douwes die een winkel in koloniale producten in Joure begon. Later volgde de bouw van een koffiefabriek in de achtertuin. Het bedrijf bleef uitbreiden en is tegenwoordig onderdeel van het Amerikaanse Sara Lee (van onder meer Sanex en Ambi Pur) en heeft 1800 medewerkers.

Douwe Egberts is nog altijd marktleider in Nederland met 65 procent aandeel in de consumentenkoffie. Buitenshuis, in de horeca en bedrijven, is dat 45 procent. De koffieconsumptie in Nederland liep de laatste jaren sterk terug. Zo bedroeg het verbruik in 1990 nog 8,4 kilo per hoofd van de bevolking. Tien jaar later was dat teruggelopen tot 7,3 kilo. Voeg daarbij de veranderende samenstelling van het Nederlandse huishouden: van gezinnen met tien kinderen naar één- en tweepersoons huishoudens en de toenemende voorkeur voor buitenshuis koffiedrinken.

Aangezien de Koninklijke Douwe Egberts een afspiegeling van de samenleving wil zijn, was het rond de eeuwwisseling tijd voor een verjongingskuur. In februari 2001 deed daarom het koffieapparaat Senseo Crema zijn intrede. Goed voor één of twee snelle kopjes koffie, met schuimlaag. Dit bleek een schot in de roos. Inmiddels zijn er 800.000 machines verkocht, DE verwacht begin volgend jaar de miljoen te bereiken.

Om de koffiedrinkers buitenshuis te bereiken ontwikkelde DE de koffiecafés in onderwijs- en zorginstellingen (een bakkie troost in het ziekenhuis) en het Café DE. De cafés spelen in op trends en de jongere koffiedrinker. In lounge-achtige settings of gewoon in de meenemen-en-snel-weg-sfeer kunnen klanten hun hart ophalen aan latte's (een soort koffie verkeerd) of een Kouwe Douwe (ijskoffie).

Inmiddels zijn er acht Café DE's in Nederland. De komst van de Amerikaanse koffiebarketen Starbucks, die in de Amsterdamse haven een fabriek laat bouwen, vreest DE niet. 'We hopen dat Starbucks de markt openbreekt en dat wij kunnen meeliften op hun succes', aldus een van de DE-woordvoersters.

Met Shell ging de koffiebrander een samenwerking aan. In alle Shell-tankstations is nu een Douwe-hoek te vinden. Shell zag de omzet stijgen. Uit onderzoek is zelfs gebleken dat automobilisten niet tanken, maar alleen voor de koffie even stoppen.

De laatste jaren gaat men op steeds latere leeftijd aan de koffie. Speciaal om de jonge potentiële koffiedrinker te stimuleren, gaat DE de straat op. Bij elk prominent popconcert is de stand van DE aanwezig. ,'Om samen nog na te keuvelen over je favoriete popzanger', aldus een van de managers.

Ook op de bedrijvenmarkt is de koffiegigant volop aan het innoveren. Voor de horeca ontwikkelen de technici een zeer strak vormgegeven en gestroomlijnde machine die een blikvanger in het interieur moet worden. Voor bedrijven richt DE zelfs lounge-hoeken in. Een ontmoetingsplaats met gekleurde zitjes en natuurlijk de allernieuwste smaakjes uit de koffieautomaat. 'Heel ontspannend in deze RSI-tijden', vindt DE.

De 'sky is the limit' als het aan directeur F. Van Oers ligt. Het idee voor een koffieautomaat die aan de hand van je bankpas, chipknip of vingerafdruk herkent wie je bent en wat jouw favoriete bakkie is.

Het jubileumprogramma in 2003 is wat minder vooruitstrevend. Een open huis in de fabrieken in Joure en Utrecht, een tentoonstelling, speciale postzegels, jubileumspaarzegels en jubileumkoffie getuigt niet echt van een verjongingskuur. Maar misschien maakt de feestelijke afsluiting (wat precies is nog geheim) van het jubileumjaar alles goed.