Nederlanders eten steeds meer buitenshuis

Nederlanders eten steeds vaker bij pompstations, bedrijfsrestaurants, cafés en andere horeca- en cateringsinstellingen. De uitgaven zijn in vijf jaar gestegen met 19 procent tot 15,7 miljard euro dit jaar.

Dat hebben het marktonderzoekbureau GfK en het Centraal Bureau Grootverbruikleveranciers (CBG) dinsdag bekendgemaakt. Vooral de verkopen in pompshops en stationswinkels groeien spectaculair met ongeveer 17 procent per jaar.

Volgens de onderzoekers kiezen steeds meer mensen voor het gemak. Tweeverdieners willen tijd besparen door een snelle hap, terwijl een toenemend aantal ouderen een 'Tafeltje Dekje' maaltijd krijgt. Dat de horecaprijzen sterk gestegen zijn, draagt bij aan de snelle omzetgroei.

De aankopen in de horeca en catering gaan ten koste van de zelfgemaakte maaltijden. De aankopen van voedsel in supermarkten, bij groenteboeren en andere zaken blijkt namelijk minder hard te groeien. 'Duidelijk is dat de foodservicemarkt elk jaar gemiddeld 0,8 procent marktaandeel afsnoept van de traditionele markt,' zo staat in het rapport.

Als deze groei zich doorzet zouden Nederlanders in 2010 ongeveer 40 procent van hun voeding kopen in de horeca en catering. 'Het is echter de vraag of dat zal gebeuren', aldus de onderzoekers. Zij verwachten dat consumenten zuiniger worden door de tegenvallende economie. Bovendien verkopen supermarkten steeds meer gemaksmaaltijden.