Nieuw bureau promoot Friesland

Een nieuw marketingbureau gaat Friesland landelijk aanprijzen. De promotie ligt stil sinds het faillissement van het Noord Nederlands Bureau voor Toerisme (NNBT). De provincie Friesland zorgt voor de basisfinanciering van het bureau 'Fryslân Marketing', waar vier of vijf werknemers in dienst komen.

Dat voorstel hebben de provincie en de Kamer van Koophandel vrijdag bekendgemaakt. Onder meer Horeca Nederland en de regionale VVV's zijn het eens met de plannen. Provinciale Staten beslissen in december over het voorstel.

De exploitatie kost 470.000 euro per jaar. Voor speciale campagnes moet het bedrijfsleven of de regio bijspringen. De promotie in het buitenland komt in handen van Toerisme en Recreatie Nederland (TRN).

Het NNBT ging afgelopen voorjaar failliet. Dit bureau ontstond in 1999 door de samenvoeging van de provinciale VVV's van Groningen, Friesland en Drenthe. Vier jaar later bleek dat het NNBT miljoenen euro's verlies had geleden.