De Rembrandt-vlaggen en banieren die vanaf woensdag drukbezochte straten en pleinen in de hoofdstad sieren, maken onderdeel uit van het Rembrandt-programma in de stad. Wethouder Lodewijk Asscher (Economische Zaken) onthulde samen met Annelize van der Stoel, wethouder stadsdeel Centrum, en acteur Henk Poort die de titelrol speelt in Rembrandt de Musical, de laatste drie vlaggen.
Bij die onthulling maakte Asscher enkele cijfers bekend ter illustratie van het succes van het Rembrandtjaar in Amsterdam. Zo trok museum Amstelkring met zijn expositie Amazing Rembrandts tot en met mei 40.000 bezoekers, een stijging van 45 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Naar het Rijksmuseum kwamen tot en met twee maanden geleden 425.000 bezoekers, een groei van 26 procent. Museum het Rembrandthuis werd door bijna 120.000 belangstellenden bezocht, een verdubbeling in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.
Volgens Asscher levert het themajaar de stad een extra omzet van 91 miljoen op, dankzij de 240.000 extra toeristen uit het buitenland en 190.000 extra bezoekers uit eigen land. Het Amsterdam Toerisme & Congres Bureau (ATCB) verwacht voor dit jaar een groei in het aantal verblijfsbezoeken van 3 tot 5 procent.