'25 tot 30 procent van de horecazaken houdt deuren dicht'

'25 tot 30 procent van de horecazaken houdt deuren dicht'
25 tot 30 procent van de horecazaken zou de deuren gesloten houden

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) schat in dat 25 tot 30 procent van de zaken vorige week gesloten is gebleven. Dit omdat het voor deze zaken verliesgevend is om de deuren te openen met de huidige coronamaatregelen.

'Ondanks de vele positieve berichten is de heropening van de eet- en drinkgelegenheden voor veel ondernemers verliesgevend', zegt een woordvoerder van KHN. De branchevereniging krijgt signalen dat horecaondernemers hun zaak weer sluiten, omdat het met alle restricties niet rendabel is te krijgen.  Daarnaast mogen dansgelegenheden de deuren nog niet openen. Een horecazaak waar ook een dansvloer is, mag openblijven mits de dansvloer is gesloten.

70 procent van het aantal toegestane gasten

Ook ziet KHN bij consumenten een drempel voor een bezoek omdat er moet worden gereserveerd. Afgelopen weekend ontvingen de restaurants zo'n 70 procent van het volgens coronaregels maximumaantal gasten, blijkt uit navraag van BNR bij de drie grootste horeca-reserveringsplatforms in Nederland.

Vooral voor ondernemers zonder terras en veel zitplaatsen binnen, is het met de huidige richtlijnen niet rendabel. Deze zaken mogen maximaal dertig gasten binnen hebben zitten. Ook het mooie terrasweer blijft deze week in de meeste plaatsen in Nederland uit.

1,5 meter afstand

Gasten moeten in de horeca 1,5 meter afstand tot elkaar houden. De enige uitzonderingen zijn kinderen tot en met 12 jaar, personen uit 1 huishouden en bij hulp aan hulpbehoevenden. 1,5 meter afstand houden is belangrijk om de kans op de besmetting te voorkomen.

Omdat het niet haalbaar is om bij ieder tweetal te controleren of zij onder de uitzonderingen vallen, is afgesproken dat handhaving van deze regel aan de orde is bij 3 personen of meer. Alle gasten moeten gebruik maken van een zitplaats aan een tafel of bar. Gasten dienen voor een binnen vooraf te reserveren.

1,5 meter afstand

FNV: 'afstand houden in de praktijk lastig'

1,5 meter afstand houden tussen bediening en gasten in de horeca is een uitdaging. Dat maakt FNV Horeca op uit het eerste twintigtal meldingen dat de bond binnenkreeg op zijn horeca-meldpunt. Horecamedewerkers kunnen daar hun ervaringen en klachten over hun werkomstandigheden delen.

‘Er heerst nog veel onduidelijkheid bij medewerkers of zij ook van elkaar 1,5 meter afstand moeten houden’, zegt een woordvoerder van FNV Horeca. ‘We willen via deze meldingen de overheid vragen duidelijker te maken wat wel en niet mag, zodat er geen onrust ontstaat onder medewerkers. Wij kunnen niet goed voorlichten als niemand precies weet hoe het in elkaar steekt.’

Ook het erop toezien dat gasten onderling 1,5 meter afstand houden, blijkt lastig. ‘Sommige gasten laten merken dat ze geen zin hebben om afstand te houden en zeggen dan maar dat ze uit hetzelfde huishouden komen. Als horecamedewerker kun je niet veel meer doen de gasten op hun blauwe ogen geloven’, aldus de woordvoerder.