Britse hotels lichten gasten door

Britse hotels lichten gasten door

Handdoeken stelen, er vandoor gaan met de afstandsbediening of vernielingen achterlaten: het moet binnenkort allemaal voorbij zijn. In Groot-Brittannië is er namelijk iets op bedacht: GuestScan. Een online databank om gasten door te lichten voordat je als hotel of B&B een boeking aanvaardt.

Britse hotel- en B&B-eigenaren kunnen terecht bij een nieuwe online databank om hun gasten door te lichten voordat zij hun boeking aanvaarden. Gasten met een ‘crimineel’ verleden worden in een database opgeslagen.

Hotels en B&B’s kunnen de gasten checken voordat ze hen accepteren. Het netwerk van GuestScan opereert langs dezelfde lijnen als de creditcardbedrijven die en lijst bijhouden van klanten die hun financiële verplichtingen niet nakomen. Dit schrijft breakingtravelnews.com.

De database is het geesteskindje van de Britse zakenman Neil Campbell. Hij kwam op het idee nadat zijn buurman, eigenaar van een B&B getroffen werd door (in zijn eigen woorden) ‘een bezoeker uit de hel’.

Overtreders blijven tussen de twee en vier jaar op de zwarte lijst staan. GuestScan is de eerste database in zijn soort in het VK. In Australië lanceerde men al eerder een dergelijke database in 2007.

Een verzekeringsmaatschappij weet te melden dat in de afgelopen vijf jaar drie miljoen schadegevallen van gasten van British Hotels zijn gemeld. Maar liefst tachtig procent van de Britse hotelgasten geeft toe dat ze stelen uit hotels.