Naaktheid belemmert saunabezoek

Naaktheid belemmert saunabezoek

Bijna een kwart van de Nederlanders vindt naakt zijn nog steeds de drempel om een sauna te bezoeken. Vooral vrouwen tussen de 35 en 49 jaar hebben daar moeite mee, zo blijkt uit een onderzoek van Stroom mediacommunicatie onder ruim zeshonderd mensen.

De studie is uitgevoerd in opdracht van de Thermen & Beauty Group (TBG) Nederland, waar twaalf sauna's bij zijn aangesloten. Het onderzoek valt samen met de eerste Nationale Week van de Wellness van 1 tot en met 8 oktober waar bezoekers zich konden aanmelden voor een bezoekje achter de saunaschermen. De TBG wil zo vooral mensen die twijfelen laten zien dat ‘naakt zijn niets aan is’, aldus Sylvie Rademakers namens de Thermen & Beauty Group.

Van alle ondervraagden zegt 76 procent nooit naar de sauna te gaan. Onder de vijftigplussers ligt dat percentage aanzienlijk hoger dan onder de 35 tot 49 jarigen (82 procent versus 71 procent). Bijna 50 procent van de ondervraagden gaat niet omdat ze er gewoonweg niet van houdt.

Van degenen die wel gaan, gaat 40 procent gemiddeld een keer per jaar. Belangrijkste reden om voor een bepaalde sauns te kiezen is hygiëne (52 procent), veel verschillende soorten sauna's (43 procent) en dicht bij huis (40 procent).

Aan de eerste wellnessweek, die volgend jaar van 1 tot en met 7 oktober wordt gehouden, werd inhoud gegeven aan het begrip wellness door de zes zintuigen aan te spreken. Zo was er muziek tijdens de zogeheten opgietsessies of waren er culinaire versnaperingen. Ook was er meer aandacht voor het beauty-element, zoals het nog Indocéane-ritueel bij Thermae Son in Son en Breugel. Het is een van de nieuwste ontspanningsmogelijkheden die sauna en beautycentra hebben te bieden.

Indocéane is een spa-kuur met producten en rituelen uit Azië, zoals de scrub, olie en crème en duurt 100 tot 120 minuten. Nieuw is dat de producten zijn gemaakt van onder andere de lotusbloem die het zenuwstelsel kalmeren en verzachten en de bruine alg QI-marine die in China wordt gebruikt voor de beschermende, herstellende en antistress eigenschappen.

Zie ook:
Hotels profiteren van wellnesstrend