Nederlandse hoteliers meest optimistisch

Nederlandse hoteliers meest optimistisch

Hoteliers wereldwijd verwachten dat de resultaten in 2011 zullen toenemen. Het optimisme onder hoteliers is op het hoogste niveau sinds de economische crisis in 2008. Binnen Europa hebben de Nederlandse hoteliers de hoogste verwachtingen voor het komende jaar. Stijgende olieprijzen zouden echter de markt opnieuw onder druk kunnen zetten

Het onderzoek, dat elke 6 maanden door hoteladviseur Horwath HTL wordt gehouden onder 2.000 hoteliers in 55 landen, richt zich op 4 onderwerpen om de verwachtingen in de hotelmarkt op korte termijn in kaart te brengen: de lokale markt, de eigen resultaten, de ontwikkelingen wereldwijd en de verschillende marktsegmenten. De antwoorden leiden tot een goed vergelijkbaar beeld van de ontwikkeling van het marktsentiment per regio door de jaren heen.

Uit het onderzoek blijkt dat de hoteliers in de Benelux verwachten dat het herstel van 2010 doorzet in 2011. Meer dan 70% verwacht dat de bezettingsgraad in 2011 hoger zal zijn dan in 2010. Daarnaast verwacht 65% dat ook de gemiddelde kamerprijs zal stijgen. Per saldo geeft maar liefst 80% aan hierdoor te verwachten dat de totale omzet zal stijgen. Opvallend is dat de verwachte groei volgens de Nederlandse hoteliers iets meer zal komen uit de bezettingsgraad, terwijl de collega’s in België en Luxemburg net iets meer verwachten van de gemiddelde kamerprijs.

Ook de hoteliers zelf zien een sterk positieve invloed van de landelijke en wereldwijde economische ontwikkelingen. Het lokale toerisme en de ontwikkelingen op de beurs worden eveneens gezien als positief voor de hotelmarkt. De meeste negatieve invloed wordt verwacht van geplande uitbreidingen in het hotelaanbod en van de ontwikkeling van de olieprijzen. Volgens Marco van Bruggen, senior consultant van Horwath HTL, zou met name het effect van de olieprijzen nog wel eens onderschat kunnen zijn. “De enquête is uitgestuurd in januari, nog voor de onrust in Tunesië oversloeg naar de andere landen in Noord-Afrika en het Midden-Oosten. Sindsdien is de olieprijs sterk gestegen. Als de onrust verder uitbreidt en de hoge olieprijzen aanhouden, zal dat een sterke invloed hebben op de internationale reiswereld en de hotellerie.”