‘We willen laten zien dat Turkije meer te bieden heeft dan zon, zee en strand’, zegt directeur Yasemin Sen van het Turks Verkeersbureau in Nederland. Turkije kampt dit jaar met flinke tegenslag, na jaren van uitbundige groei. De boekingscijfers tot en met begin juni lagen 38 procent lager dan in dezelfde periode vorig jaar. Onderzoek heeft uitgewezen dat Turkije een imagoprobleem heeft.
all-innverblijf
De massa associeert Turkije, de afgelopen jaren uitgegroeid tot nummer 1 op het gebied van vliegvakanties, vooral met goedkope all-innverblijf in resorts langs de zuidkust. Andere attracties genieten weinig bekendheid en de gewenning slaat toe bij de vakantiegangers. Concurrerende vakantielanden langs de Middellandse Zee als Spanje en Griekenland trekken veel klandizie weg bij Turkije.
Billboards
Het ministerie van Toerisme in Turkije heeft een internationale reclamecampagne opgezet om het tij te keren. In Nederland wordt deze zichtbaar via reclamespotjes op tv en via grote billboards op de stations van de Nederlandse Spoorwegen.
Zwarte Zeekust
Het Turks Verkeersbureau put hoop uit de laatste statistieken, die aangeven dat het toerisme vanuit Nederland naar Turkije weer iets aantrekt. ‘Na het WK wordt het vast beter’, verwacht Yasemin Sen. ‘Op de langere termijn verwachten we veel van de ontwikkeling van nieuwe toeristische markten. In onze campagne brengen we onder meer het bijzondere landschap van Cappadocië, de Zwarte Zeekust, wintersport- en congresmogelijkheden onder de aandacht’.