Reorganisatie bij bungalowgigant Landal

Reorganisatie bij bungalowgigant Landal

Landal Green Parks heeft woensdag 4 september een reorganisatie van haar hoofdkantoren aangekondigd. 'Om slagvaardiger te worden' zegt Landal in een persverklaring. Medewerkers hebben te horen gekregen dat 'de kosten te hoog zijn om de concurrentie voor te blijven.'

Landal gaat vanaf 2020 werken met vier regio’s, zo laat directeur Dirk Anbeek weten in een persverklaring. ‘We willen een slagvaardige organisatie realiseren voor eigenaren en aandeelhouders en voor een betere service naar onze parken. Er komen vier regio’s: Nederland Noord, Nederland Zuid en België, DACH (Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Tsjechië en Hongarije) en Denemarken. Verder investeren we in digitale ontwikkelingen om onze efficiency en resultaten te optimaliseren. De nieuwe organisatiestructuur is platter, heeft minder management en meer specialistische kennis. Waar het kan worden ‘eenvoudige’ taken gestandaardiseerd of geautomatiseerd.’

Mededeling naar werknemers

Naar werknemers toe formuleerde Landal het op een bijeenkomst in Van der Valk Hotel Vianen als volgt: ‘We groeien niet zo hard als we zouden moeten en onze kosten zijn te hoog om onze concurrentie voor te blijven. We zijn daarom vorig jaar begonnen met effectiever en efficiënter werken op parken. En nu gaan we dat ook doen op onze hoofdkantoren.’

Het aantal arbeidsplaatsen vermindert; honderd van de 470 mensen verliezen hun baan. 'Het betreft 100 fte verspreid over kantoren in Nederland, Duitsland en Denemarken', zo laat woordvoerder Jeannette ten Kate desgevraagd weten.

Medewerkers van Landal horen deze week of ze boventallig zijn of niet en ook welke nieuwe functies beschikbaar komen. Daar kunnen personeelsleden op solliciteren. Doen ze dit niet dan volgt een out-placement traject. Landal wil dat 1 november 2019 afgerond hebben. Met de OR en de vakbonden is een Sociaal Plan overeengekomen.

Landal is van Platinum Equity

Landal is vorig jaar door Wyndham Worldwide verkocht aan Platinum Equity, een Amerikaans Investeringsfonds. Dit gebeurde tegelijk met de verkoop van andere merken als Novasol, Hoseasons, cottages.com en James Villa Holidays. Landal werd een paar jaar geleden nog het Meest Klantvriendelijke bedrijf van Nederland, maar was in 2018 weggezakt naar plek 43. 

Dirk Anbeek

Sinds maart van dit jaar staat de bungalowverhuurder onder leiding van Dirk Anbeek. Hij volgde Thomas Heerkens op als algemeen directeur. Anbeek was hiervoor werkzaam bij vastgoedonderneming Wereldhave en daarvoor vervulde hij diverse functies bij Ahold.

Reactie Dirk Anbeek op de ontwikkelingen bij Landal

Misset Horeca belde met directeur Dirk Anbeek over de plannen. ‘We verdelen Landal in vier regio’s en kiezen voor een platte organisatie. Daarnaast investeren we in automatisering. Dit kost banen. We doen dit alles om ons markleiderschap te behouden; de kosten liepen te hoog op.’

Bij Landal vindt nu 75 procent van de boekingen online plaats. De overige 25 procent komt telefonisch binnen via het Contact Centrum. ‘In online technieken gaan we fors investeren. Gasten zullen eigen voorkeuren terugvinden in het boekingsproces bijvoorbeeld.’ Anbeek benadrukt dat op de parken ook nog steeds veel geïnvesteerd wordt. ‘In renovatie van de bungalows. De afgelopen twee jaar hebben bijna alle restaurants een upgrade gehad. De aankleding is warmer met veel natuurlijke materialen. Dit vertaalt zich nu al in meer f&b omzet.’

In oktober 2019 gaat het nieuwe park in Kaatsheuvel open – totaal 104 huisjes. Ook in Noord-Holland komt een nieuw park, tussen Bergen en Schoorl (72 bungalows) en ook in Volendam (42 woningen).

Volgens Anbeek zullen gasten primair niets merken van de reorganisatie op de kantoren. Ook ontkent hij dat zijn opdracht is om Landal klaar te maken voor de verkoop. ‘Zelf ben ik sinds maart in functie en ook de aandeelhouder is nog niet lang in beeld, maar er is geen sprake van verkoop. Landal wil juist groeien. In Nederland, Duitsland en Denemarken.’ Aan het noemen van concrete aantallen waagt Anbeek zich niet.