Out of Home-markt in 2020 naar 33 mld euro

Out of Home-markt in 2020 naar 33 mld euro

De uitgaven van consumenten op de foodservicemarkt breken binnen tien jaar door de 30 miljard euro-grens, voorspelt recent onderzoek van de Rabobank, EFMI Business School en FoodService Instituut Nederland (FSIN). In 2007 bedroeg die omzet nog iets minder dan 19 miljard euro. In 2020 zal deze gegroeid zijn tot 33 miljard.

De belangrijkste aanjager voor die marktgroei is de Nederlandse consument, die steeds vaker buiten de deur eet. Maar ook veranderingen in Foodservice zélf zorgen voor marktgroei. Dat concluderen Rabobank, EFMI en FSIN op basis van een gezamenlijke studie naar de toekomst van Foodservice in Nederland, waarvan de resultaten dinsdag gepresenteerd werden.

Elke dag eten circa 4 miljoen Nederlandse consumenten één of meer hoofdmaaltijden buiten de deur. Die buitenshuisconsumptie gaat de komende jaren toenemen. De maatschappelijke veranderingen spelen daarbij een belangrijke rol.

Sipko Schat, lid van de raad van bestuur van Rabobank: ‘Tussen nu en 2020 neemt het aantal eenpersoonshuishoudens in Nederland toe met meer dan een half miljoen. En alleenstaanden eten vaker buiten de deur. Daarnaast krijgen Nederlanders het steeds drukker en zijn zij op zoek naar tijdbesparing. Sinds 1985 besteden consumenten wekelijks ongeveer 3 uur minder aan huishoudelijke taken, waaronder koken en boodschappen doen.’

Concepten

Buiten de deur eten wordt de komende jaren vanzelfsprekender. Geen tijd of geen zin om te koken vormen daarbij de belangrijkste drijfveren voor de consument. Het klassieke buiten de deur eten, waarbij gezelligheid en ontspannen genieten centraal staan, is qua omzet nog groter, maar functioneel buiten de deur eten als alternatief voor zelf koken zal volgens de onderzoeker het meeste groeien. Vooral onderweg eten tijdens het reizen of winkelen.

Ook de veranderingen in foodservice zélf zorgen voor omzetgroei. Ondanks het feit dat horeca, cateraars, pompshops, koffiebars, fastfoodketens en andere foodservice-concepten sterk verschillen, vindt er een eenduidig emancipatieproces plaats. ‘Formules zullen harder groeien, omdat foodservice-concepten makkelijker reproduceerbaar zijn. De komende jaren zullen we in Nederland dan ook minstens 70 nieuwe foodservice-formules gaan zien’, aldus Jan-Willem Grievink, directeur van FSIN.

Strijd met supermarkten

De groei van de markt voor buitenshuis eten ontgaat ook de supermarkten niet. Schat: ‘De grote vraag is wie er het beste in slaagt om de consument te voorzien in zijn behoefte aan eten en drinken voor de zeer korte termijn.’ Supermarkten zullen klanten de mogelijkheid gaan bieden om ter plekke iets te eten of gaan samenwerken met een foodservice vestiging in de buurt.

Ook zullen de supermarkten zich richten op het aanbieden van kwalitatieve koelverse maaltijden en warme en koude ‘ready-to-go’ producten die binnen een half uur gegeten kunnen worden. Grievink: ‘Als supermarkten erin zouden slagen om met hun kant-en-klare maaltijden restaurantkwaliteit voor thuis aan te bieden, dan zou dat een belangrijke groeiremmer zijn voor het foodservicekanaal.’