Iens: 'Bij twijfel nemen we contact op over recensie

Iens: 'Bij twijfel nemen we contact op over recensie

In januari gaan KHN en recensiesite Iens met elkaar in gesprek om de betrouwbaarheid van recensies op de website te verhogen. Aanleiding is een aantal meldingen van horecaondernemers: gasten dreigen hen valse recensies te plaatsen als ze geen korting krijgen.

Naast Iens gaat KHN ook in gesprek met Zoover, Couverts, BonChef.nl, Eet Nu en Smulweb. Het stoort KHN dat mensen die niet te gast zijn geweest in het restaurant op de meeste sites wel een recensie kunnen achterlaten.

KHN wil ook dat recensies niet meer anoniem op het net kunnen komen. Verder zouden berichten, ouder dan twaalf maanden verwijderd moeten worden omdat deze geen goed beeld van een bepaalde horecazaak geven.

Iens Boswijk van reviewsite Iens reageert desgevraagd tegen Misset Horeca dat de site hard werkt om de betrouwbaarheid van recensies te waarborgen. 'Tien tot vijftien procent van onze recensies wordt verwijderd.'

Recensiefraude

'Wanneer een restaurateur vermoedt dat er sprake is van fraude, stellen wij altijd een onderzoek in. Geregeld verwijderen wij op grond van dergelijke klachten van restaurateurs recensies. Wanneer er twijfels zijn over de betrouwbaarheid van een recensie, nemen wij contact op met de proever om de recensie na te trekken. Bij geen antwoord wordt de recensie na twee dagen verwijderd.'

Iens krijgt bijna 5000 nieuwe recensies per week. 'Recensies tellen de eerste 6 maanden voor 100 procent mee in de beoordeling van een restaurant. Daarna steeds minder.. Na twee jaar tellen de recensies niet meer mee in het eindcijfer.  Iens doet geen toezegging over het verwijderen van recensies ouder dan een jaar, zoals KHN wenst.

'Wij geven KHN binnenkort een update over ons recensiebeleid en wat we komende tijd gaan doen. Alles met als doel de betrouwbaarheid beter dicht te timmeren.' Iens kan sinds kort gasten die online gereserveerd hebben voor hun diner uitnodigen om een recensie te schrijven.

Reactie Couverts
Couverts.nl voelt zich niet aangesproken door de kritiek van KHN. Bij monde van Paul Wiertz laat de site weten: 'Wij werken sinds de lancering van reviews op onze site (2012 -red) met een systeem waarbij alleen gasten die daadwerkelijk het restaurant hebben bezocht een review kunnen geven. Het is op Couverts.nl niet mogelijk om anoniem of zonder het restaurant bezocht te hebben een review te plaatsen. Wij spreken overigens altijd over een review en niet over een recensie. De meeste consumenten zijn namelijk helemaal geen experts die een goede afgewogen recensie kunnen schrijven, maar ze zijn wel in staat om terug te kijken op hun restaurantbezoek en hier kunnen ze hun mening over geven. Verder bieden wij aan alle restaurants die met het Pro reserveringssysteem van Couverts werken, de mogelijkheid om te reageren op een review.'
Couverts pleit al veel langer voor een aangepaste manier van het verzamelen van reviews in de markt en we  begrijpen de ophef die in de markt is ontstaan over de neprecensies en zijn het daar volledig mee eens. Het klakkeloos recensies kunnen schrijven, is een ouderwetse gedachte die al veel te lang stand heeft gehouden. De platformen die dit aanbieden voor consumenten houden absoluut geen rekening met restaurants.'