Docenten en ondernemers proeven van elkaars praktijk in Onderwijs Tweedaagse

Docenten en ondernemers proeven van elkaars praktijk in Onderwijs Tweedaagse

ROC Mondriaan organiseerde samen met Koninklijke Horeca Nederland een Onderwijs Tweedaagse, waarbij docenten een dag op stage gingen bij horecabedrijven en ondernemers werden uitgenodigd op school om te ervaren hoe het eigentijdse horecaonderwijs gegeven wordt.

Doel van de tweedaagse was het geboden onderwijs nog beter te laten aansluiten op de vraag vanuit het bedrijfsleven. Met die gedachte organiseerden twee scholen van ROC Mondriaan (Horeca en Facilitaire dienstverlening en International Hotel and Management) samen met Koninklijke Horeca Nederland (KHN) de onderwijs tweedaagse.

Onderwijs Tweedaagse

'We keken bij elkaar in de keuken en probeerden zoveel mogelijk van elkaar te leren', zegt schooldirecteur Jacqueline van der Zwan. 'Onze docenten lopen een dag mee in een horecabedrijf naar keuze om de nieuwste trends op te pakken en de bedrijven krijgen een uitgebreid programma voorgeschoteld bij Invitez, het The Hague Hospitality Experience Centre van ROC Mondriaan en ondervinden hoe eigentijds onderwijs gegeven wordt.'

Op stage in toprestaurant

Harry Visbeen (op foto links) is hoofdinstructeur bij de koksopleiding van ROC Mondriaan en liep een dag mee bij chef Gijs Verbeek van Central Park by Ron Blaauw in Voorburg.

'Dit is zeker nuttig om te doen en je leert altijd bij', zegt Visbeen, zelf voormalig chef van sterrenrestaurant ’t Ganzenest. 'Het was een wens van mij om hier mee te lopen, om weer voeling met de échte praktijk te hebben.'

Chefkok Gijs Verbeek zet met graagte zijn keuken open voor Visbeen en andere praktijkdocenten: 'We kunnen alleen maar van elkaar leren en die wisselwerking is heel goed.’

Advies ter plekke

Anil Soekhoe is bestuurder KHN afdeling Den Haag en deed met zijn onderneming Hop & Stork zelf ook mee aan de Onderwijs Tweedaagse. 'Deze samenwerking tussen horecaondernemers en het onderwijs is ontzettend belangrijk voor beide partijen want we versterken elkaar.'

Ter plekke kwamen al adviezen waar Soekhoe iets mee kon. 'Zo merkte een docent op die bij mijn bedrijf meeliep dat de strakke indeling met naamkaartjes in onze vriezers niet helemaal werd doorgevoerd in onze koelkasten. Daar hebben we meteen wat aan gedaan. Ook de student-stagiaires nemen we serieus. We zetten ze niet alleen in de spoelkeuken want het is belangrijk dat ze verantwoordelijkheid dragen. Daar groeit hun zelfvertrouwen van. Als ze bij ons hun stage afronden zijn ze verder ontwikkeld, als leerling maar ook als mens. Dat is mooi om te zien.’