'Meisjes van de Wijn' helpen horecazaken van incourante wijnvoorraad af

'Meisjes van de Wijn' helpen horecazaken van incourante wijnvoorraad af

Het bedrijf 'Meisjes van de Wijn' is gestart met een nieuw concept waarin ze horecazaken, cateraars en evenementenlocaties van incourante voorraad af helpen. Met het concept willen ze bijdragen aan de zero waste trend.

Vaak zijn er wijnen over van vorige evenementen die in de kelder belanden omdat het niet voldoende is voor een volledig event. Tel daar de flessen die bij een specifiek gerecht zijn geschonken en proefflessen bij op en er is een goed gevulde wijnbar. De Meisjes van de Wijn beschikken over de kennis om de wijnen te analyseren en vervolgens de gasten te voorzien van een complete proeverij met een mooi verhaal.

Concreet kan er voorafgaand aan het evenement een blik geworpen worden op de wijnen die in huis zijn. Dit kan zowel in samenwerking met iemand van Meisjes van de Wijn gaan of er kan een lijst worden gemaild met de aanwezige wijnen. 'De Meisjes' lezen zich in op deze wijnen en vullen aan indien nodig om aan het benodigde volume te kunnen voldoen. Vervolgens wordt er in de horecazaak of op een evenement een universele wijnbar opgebouwd waar alle wijnen te proeven en te drinken zijn. Met het concept staat er dus niet alleen bijzondere wijnbar met unieke wijnen, ook draagt het bij aan de zero-waste trend in de evenementenwereld.

Restaurant Vesters aan de Groesbeeksedwarsweg 307 in Nijmegen organiseert vorig jaar ook een ludieke actie om van haar wijnvoorraad af te komen: een wijnveiling in het restaurant. ‘Het goede, het betere en het beste ligt bij ons in de kelder – in kleine oplage maar in groten getale – in de weg’, aldus eigenaar en chef-kok Jeroen Vesters. 'We hebben niet zo’n hele grote opslagruimte en aan het einde van het jaar blijkt dat er veel flessen die heel specifiek bij een gerecht zijn geschonken nog over zijn. Ook hebben we een aantal bijzondere wijnen hier op voorraad liggen waarvan we er dan nog maar één hebben’, vertelde Jeroen Vesters aan Misset Horeca. In totaal gaan zo’n vijftig tot zestig wijnen onder de hamer, waaronder een aantal pakketten. Startbedragen variëren van € 5,00 voor een fles tempranillo van Lopez de Haro tot € 100,00 voor een Magnum Morey-Saint-Denis, 1e cru, 2006 van Lucie et Auguste Lignier.