Minimumloon stijgt in januari 2023: dit zijn de nieuwe bedragen
Horecaondernemers moeten hun horecapersoneel dat op het minimumloon zit, flink meer gaan betalen met ingang van de maand januari 2023.

Horecaondernemers moeten hun horecapersoneel dat op het minimumloon zit, flink meer gaan betalen met ingang van de maand januari 2023.

Priscilla van der Voort, sommelier van restaurant Waterproef in Scheveningen, combineert in de herfst graag rode wijn met vis. Voor Misset Horeca licht ze haar favoriete wijnspijs-combinatie toe: rode poon met de rode blaufränkisch uit Oostenrijk.

The Student Hotel heeft haar naam veranderd in The Social Hub (waardoor de afkorting TSH behouden blijft). Dit geeft volgens het bedrijf, dat eerder dit jaar een nieuwe eigenaar kreeg, beter weer wat TSH wil uitstralen.

Staan we aan de vooravond van nieuwe coronamaatregelen in de horeca, of hoeft de branche zich - ondanks de stijgende besmettingscijfers- nog geen zorgen te maken?

Het Amsterdamse Lloyd Hotel is opnieuw verkocht en heropent in 2023 als de tweede vestiging van The Hoxton in de stad. Momenteel ondergaat het hotel een grootschalige verbouwing. Voorjaar 2023 moet het hotel open.

Restaurant Elea verhuist van Rijswijk naar het Noordeinde in Den Haag. Het restaurant van gastvrouw Bibi Kuyp en chef Takis Panagakis sluit rond eind december 2022 de deuren in Rijswijk, om ze begin 2023 weer te openen aan het Noordeinde in de Hofstad.

Tweesterrenrestaurant 212 in Amsterdam heropent op 9 november 2022, nadat het in de nacht van 4 op 5 maart 2022 werd getroffen door een brand. 212 wordt qua setting heel anders: het gaat van 30 naar 16 couverts.

FreshFood Café Anne&Max heeft de deuren van haar eerste flagship store in Nederland geopend. De nieuwe locatie in Haarlem is de grootste, meest duurzame én slimste Anne&Max vestiging tot nu toe. Met de verhuizing van de Zijlstraat naar de Grote Markt heeft de oudste Anne&Max, die in 2005 openging, plaatsgemaakt voor de 'Anne&Max van de toekomst'.

De voorwaarden van de nieuwe regeling om ondernemers tegemoet te komen bij de stijging van de energiekosten zijn bekend. Het gaat om bedrijven met maximaal 250 medewerkers die minstens 12,5 procent van hun omzet kwijt zijn aan energiekosten. De maximalen vergoeding is €160.000 per bedrijf en er geldt een verbruiksminimum van minimaal 5000 kubieke meter gas of 50.000 kilowattuur aan elektriciteit per jaar.

Bedrijven en organisaties hoeven voorlopig geen nieuwe coronamaatregelen te nemen, maar: 'Het staat ze wel vrij om dat te doen.'