Eerste Anne&Max flagship store geopend in Haarlem

Eerste Anne&Max flagship store geopend in Haarlem
Fotocredits: Sheena Schouwink

FreshFood Café Anne&Max heeft de deuren van haar eerste flagship store in Nederland geopend. De nieuwe locatie in Haarlem is de grootste, meest duurzame én slimste Anne&Max vestiging tot nu toe. Met de verhuizing van de Zijlstraat naar de Grote Markt heeft de oudste Anne&Max, die in 2005 openging, plaatsgemaakt voor de 'Anne&Max van de toekomst'.

Oprichter Wobbe van Zoelen: 'Met een beetje pijn in mijn hart neem ik afscheid van de oudste Anne&Max, de locatie waar mijn droom 17 jaar geleden begon en waar ik de muren zelf nog heb geschilderd. Maar soms moet je dingen loslaten zodat er ruimte ontstaat voor iets nieuws. Ik kan niet wachten om met deze nieuwe locatie verder te bouwen aan mijn Anne&Max droom: uitgroeien tot een (inter)nationale keten van huiskamers die gedreven zijn op openheid, eerlijkheid, betrokkenheid, zorgzaamheid en respect.'

Ruimte met mogelijkheden

De nieuwe locatie is met 357 vierkante meter twee keer zo groot als de oude locatie in Haarlem. De kelder van het pand wordt ingezet voor onder andere koffietrainingen voor baristi. Er is ruimte voor voorleesmiddagen, evenementen, vergaderingen, filmavonden en de ruimte biedt een podium aan kunstenaars. Van Zoelen: Op deze manier willen we iets terug doen voor de buurt en bijdragen aan verbinding.'

Droombar

De nieuwe locatie beschikt over de zogeheten ‘droombar’: een bar die speciaal is ontworpen om medewerkers zo efficiënt mogelijk te ondersteunen bij de bediening van de gasten en het maken van mooie en ambachtelijke producten. Alle werkzaamheden die niet belangrijk zijn voor de gasten, kunnen zo door machines worden uitgevoerd om het werk te optimaliseren. Van Zoelen: 'We hebben nu een afwasrobot, een zelfbedieningszuil voor koffies to go en een verkoopkast met alle eigen Anne&Max producten.'

Muur van wijn- en bierflessen

De nieuwe Anne&Max locatie is wat betreft het design de meest duurzame vestiging tot nu toe. Van de oude locatie zijn meubelen hergebruikt en er zijn duurzame bouwmaterialen ingezet. Een voorbeeld is er een die samen met Stonecycling is gecreëerd. De wand, bestaande uit wijn- en bierflessen, is gemaakt van 100 procent upcycled afval met een positieve CO₂-impact op de aarde. Het duurzame design en de nieuwe voorzieningen moeten bijdragen aan de gehele, planeetaardige Anne&Max beleving.

Koffie met havermelk 5 cent goedkoper

Omdat Anne&Max sociaal rechtvaardig en ecologisch verantwoord ondernemen hoog in het vaandel heeft staan, werkt het bedrijf enkel samen met partijen die zich hierbij aansluiten om zo gezamenlijk maatschappelijke betrokkenheid te stimuleren. Met de start van de wintermenukaart, zal Anne&Max havermelk schenken van het merk ROA.

Van Zoelen: 'Havermelk is een van de meest milieuvriendelijke zuivelvervangers op de markt en genereert 80 procent minder uitstoot van broeikasgassen dan koemelk. Om gasten te verleiden tot het maken van een planeetaardige keuze, zal Anne&Max een koffie met havermelk 5 cent goedkoper maken dan die met koemelk.'

Ook nieuw is de samenwerking met brouwerij Lowlander. Voor ieder verkocht biertje wordt een zeegrasplantje in het Waddengebied gepland door het Nederlandse project Zeegrasherstel. Zeegras slaat meer CO₂ op dan andere plantensoorten, versterkt de biodiversiteit en gaat kusterosie tegen. Van Zoelen: 'Door alleen met leveranciers samen te werken met dezelfde waarden wil Anne&Max ervoor zorgen dat alles wat goed smaakt, ook goed voelt.'

Anne&Max heeft 25 vestigingen.