Telecomwinkels misleiden klanten

Telecomwinkels misleiden klanten

AMSTERDAM - Telecomwinkels misleiden op grote schaal consumenten die expliciet om het goedkoopste abonnement vragen. Klanten betalen daardoor soms tot driehonderd euro per jaar meer dan eigenlijk nodig is.

Dat blijkt uit onderzoek van Bureau Berenschot in opdracht van het ministerie van Economische Zaken, waarbij 29 winkels van ketens als The Phone House, T for Telecom, Media Markt en V&D zijn bezocht. De mystery shoppers van Berenschot kregen in ongeveer één op de drie gevallen pas na goed doorvragen een goedkopere aanbieding van de verkopers. Volgens Berenschot is het verschil in commissie voor de verkopers de belangrijkste reden voor de misleiding van klanten.

De Consumentenbond is het zat en wil dat winkels en websites openlijk gaan aangeven hoe en door wie ze gefinancierd worden. De grootste vergelijkingssite van ons land, Telecomvergelijker.nl, laat weten hiertoe over te gaan. 'Hopelijk dat ook anderen en zeker de winkels ons volgen. Soms maken we fouten omdat winkels ons verkeerde informatie aanleveren, maar bij de winkels wordt zelfs doelbewust misleid', zegt directeur Niels Willems in De Telegraaf.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.