Deze wereld bestaat nog steeds en inmiddels wonen er miljoenen mensen. Je kunt er vliegen en feesten en de hele wereld ontmoeten. Er werd veel geëxperimenteerd in Second Life en bedrijven startten er een vestiging. Starwood was het eerste hotelmerk dat een vestiging opende in Second Life. Het bedrijf wilde zo zijn merkbekendheid vergroten en ideeën testen. En ze wilden bezoekers in de gaten houden: hoe bewegen die zich in de ruimten, wat trekt ze aan en wat laten ze links liggen?
Tegenwoordig hoeven we niet meer naar Second Life, want we hebben Virtual Reality (VR). Met VR ervaren we een virtuele werkelijkheid als echt. En dat biedt ongekende mogelijkheden, ook voor horecazaken. Zo kun je bijvoorbeeld het effect van een restyling in je zaak meten zonder de restyling uit te voeren. Dat kan met Osqar, een onderzoeksplatform dat het mogelijk maakt één van de meest innovatieve onderzoeksmethoden van dit moment uit te voeren met behulp van virtual reality.
Met Osqar beantwoorden mensen via virtual reality vragen over een horecaomgeving. Door de omgeving te bekijken door een virtual realitybril hebben ze het gevoel dat ze fysiek in de te onderzoeken ruimte aanwezig zijn. Om vragen te beantwoorden, hoeven ze alleen maar naar het gewenste antwoord te kijken.
Virtual reality in de horeca zal een steeds grotere rol gaan spelen. Er is al een VR-Café, een VR-Cinema en in juli opende in Utrecht The VR Room, het eerste virtuele pretpark in Nederland. VR gaat de wereld een beetje veranderen.
Marjon Prummel is hoofdredacteur van Misset Horeca.