Wouter Verkerk: 'Ze hoeven het niet te doen hè'

Wouter Verkerk: 'Ze hoeven het niet te doen hè'
Wouter Verkerk

Wouter Verkerk over de extra dingetjes die ondernemers kunnen doen om het verschil te maken.

Maar weet je, als je dat een hele avond niét tegen elkaar zegt, dan mis je ook wel weer wat. Ze moeten het dus eigenlijk wél gewoon doen. Vaak zie je aan het ‘Ze-hoeven-het-niet-te-doen-hè-gehalte’ van een zaak al heel veel. Heb je het echt heel vaak, dan heb je waarschijnlijk te maken met een zaak die nog niet zo lang open is en waar heel goed is nagedacht over de details óf je zit in een zaak waar het al heel lang gewoon iedere dag klopt.

Mooi onderhouden groen buiten, aangeveegde stoep. Tent strak in de lak, verse bloemen in de zaak. Goede zeep en fijne gastendoekjes bij de toiletten, net wat betere servetten, zout en peper gevuld in mooie molens, leuke dingen voor kinderen. Paar olijfjes bij de borrel, een amuse. Het lekkerste stukje fudge bij de koffie mét een klein glaasje water. Klein cadeautje of iets te snoepen bij de rekening, misschien zelfs een paraplu voor onderweg… Heel veel van die ‘Ze hoeven het niet te doen hè-momenten.’

Penny wise, pound foolish

Andersom komt ook best vaak voor. Een loper van peuken bij de ingang, nepbloemen, stof op de bardecoratie. Lege zeepdispensers, een kletsnatte handdoek op de ‘defect’ gelabelde handenblower. Alleen koud water om je handen te wassen. Servetten die nog dunner zijn dan tissues, meer rijst dan zout in het zoutvaatje, een kopie van een kopie van een kleurplaat met stiften die het niet meer doen, geen hapje of nootje bij je drankje, geen schijfje citroen bij je tonic en als je wilt betalen met creditcard een diepe zucht.

Hoewel we allemaal weten dat het nou juist de categorie ‘Ze hoeven het niet te doen hè’ is waar een gast voor terugkomt, is het precies ook de categorie die bij veel ondernemers erbij inschiet. Zonder die details kun je namelijk gewoon open, en op korte termijn merk je op het eerste oog niks aan de omzet. Met andere woorden; het weglaten van al die ‘dure’ extra’s is voor de kostenbewuste ondernemer best aantrekkelijk. De Engelsen noemen het penny wise, pound foolish.

Wouter Verkerk is eigenaar van Verkerk Bartstra, bureau voor gastvrijheid. Voor meer inspirerende blogs en boeken van Wouter Verkerk: www.wouterverkerk.nl

Bekijk deze collectie

Gastbenadering

Ontdek de essentie van gastvrijheid en bijverkoop in de horeca met deze nieuwe collectie. Van gastvrijheidslessen tot effectieve klachtenafhandelingstechnieken, wij bieden waardevolle inzichten voor het creëren van positieve ervaringen. Leer hoe medewerkers een blijvende indruk kunnen achterlaten en ontdek strategieën om bijverkoop te stimuleren.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.