Ikea introduceert nieuwe generatie koffiebar in woonwinkels

Ikea introduceert nieuwe generatie koffiebar in woonwinkels
Foto: Tim Buiting

Ikea heeft recent in de Utrechtse vestiging een nieuw koffieconcept gelanceerd, als aanvulling op het bestaande restaurant. Als de pilot in Utrecht succesvol is, wordt het concept uitgerold over alle 13 woonwarenhuizen.

Gemiddeld ontvangt de Utrechtse vestiging van het Zweedse woonmerk dagelijks 5000 klanten, die gezamenlijk gemiddeld 1500 koppen koffie per dag drinken. Om gasten in het restaurant de keus te bieden voor een kwalitatiever kopje koffie, heeft Ikea Utrecht nu Coffee Bar gelanceerd.

In de vestigingen in Heerlen, Eindhoven en Barendrecht, die nu ook al een koffiebar hebben, worden nog dit jaar omgebouwd naar het nieuwe concept. Voor de Utrechtse Ikea is de koffiebar helemaal nieuw.

Zo'n 15 van de in totaal 80 f&b medewerkers zijn speciaal getraind voor de Coffee Bar, zegt Carolien Hulstman-de Wit van Ikea Utrecht. 'Het is door de eigen mensen opgepakt, de f&b supervisor hier heeft veel werk verzet en de trainingen verzorgd.' De Coffee Bar is volledig zelfvoorzienend, met eigen spoelkeuken. Daarin verschilt het nieuwe concept van de bestaande koffiebarren in drie andere vestigingen.

Koffie Top 100

De Heerlense vestiging schopte het in 2016 overigens nog tot nummer 43 van de Koffie Top 100. Wel was dat nog met koffie van Lavazza. Sinds vorig jaar serveren alle Ikearestaurants en koffiebars alleen nog eigen koffie.

Die koffie, een blend van 100 procent arabica uit voornamelijk Midden- en Zuid-Amerikaanse landen als Mexico, Peru en Honduras, wordt in Nederland gebrand door Ahold. Ook in Zweden wordt koffie gebrand, door Löfberg.Het koffiemerk van Ikea heet PÅTÅR, wat Zweeds is voor 'tweede kop koffie', verwijzend naar de service in het restaurant waar gasten gratis een tweede kop kunnen pakken. In de Coffee Bar geldt deze service overigens niet.

Een kop koffie in het restaurant kost €0.79, in de Coffee Bar kost een zwarte koffie €1. 'In de toekomst willen we ook meer met eten gaan doen in de Coffee Bar', zegt Hulstman-de Wit. 'Maar eerst het koffiedeel goed neerzetten.'

De koffiecorner beschikt over ruim 60 zitplaatsen, stopcontacten en is vanaf 10.30 tot 20.00 uur geopend. Het 'gewone' restaurant opent al om 09.00 uur voor ontbijt. 'We hebben een behoorlijk vaste club ontbijters, en dat is niet de doelgroep die meer betaalt voor hun koffie. Daarom gaan we pas om 10.30 open met Coffee Bar.'

De Utrechtse Ikea verbruikt in totaal, dus Coffee Bar, Restaurant en Bistro samen, zo'n 12.400 kilo koffiebonen.

Stand alone

Ikea onderzoekt voorzichtig of het de bestaande f&b concepten, vooral het Restaurant en ook Coffee Bar, als stand alone oulets in binnensteden zou kunnen realiseren, dus zonder een gigantische woonwinkel er omheen. In Utrecht zat vorig jaar rond kerst een pop-up Ikea in de binnenstad met kleine cadeau's, iets soortgelijks zou met het f&b aanbod ook prima kunnen. 'Maar op dit moment zijn daar geen concrete plannen voor, al sluiten we niets uit', zegt Iris Midavaine van Ikea. 'We zijn als Ikea altijd nieuwsgierig naar nieuwe concepten waarmee we onze klanten nog beter kunnen bereiken en bedienen, en testen en onderzoeken continue wat de mogelijkheden zijn. Dit geldt ook voor Ikea Food - als apart bedrijfsonderdeel binnen het totale Ikeaconcept.'