Rapportcijfers in Horeca Top 100 2018 hoogste ooit

Rapportcijfers in Horeca Top 100 2018 hoogste ooit

Met een 8,2 voor het eigen bedrijf en een 7,9 voor de economie zijn de ondernemers in de Horeca Top 100 positiever dan ooit.

Ondernemers in de Top 100 geven elk jaar twee rapportcijfers: één voor de eigen prestatie in het voorgaande jaar en één voor het huidige economische klimaat. Het is maar een steekproef onder bijna 100 ondernemers, maar vormt een aardige graadmeter voor de stand van het land.

Hoogste rapportcijfer ooit

De ondernemers uit de Top 100 belonen zichzelf met een dikverdiende 8,2, het hoogste rapportcijfer ooit. In de twee vorige edities gaven de ondernemers zichzelf gemiddeld een 8,0. Toch is er dit keer maar eentje die zichzelf een tien geeft: area general manager Benelux Milan Arandelovic van Hilton. ‘If you don’t give a 10 in 2017, when?’, vraagt Arandelovic zich hardop af. Maar liefst zeventien negens worden er gegeven. In de vorige editie waren dat er veertien. Eén van die negens is afkomstig van Leon Dijkstra van Eden Hotels: ‘Financieel was 2017 het beste jaar ooit voor onze groep.’ ‘Het gaat lekker, we halen de budgetten en halen veel handel binnen’, schrijft directeur Fokko van der Velde van Yabeco in Leek. Van hem krijgt 2017 ook een negen. Over de hele linie klinkt tevredenheid. Het laagste cijfer dat de ceo’s, dga’s en gm’s willen geven voor hun eigen prestatie, is een 7. Om met ondernemer Khalid Oubaha te spreken: het was een goed jaar.

Vertrouwen in economie, zorgen om arbeidsmarkt

De ondernemers geven het huidige economische klimaat een 7,9. Dat is drietiende hoger dan vorig jaar en de hoogste waardering ooit. Hier geen tienen, wel veertien keer een negen. Opmerkelijk is de sterke bijdrage van de zakelijke markt, de afgelopen jaren een zorgenkindje. ‘Zowel de zakelijke als ook de toeristische gast heeft meer tijd en geld en daar plukken niet alleen wij, maar de hele branche de vruchten van’, aldus algemeen directeur Mike Bosman van Blooming. ‘Als nadeel heeft dit dat aannemers het (ook) druk hebben, waardoor prijzen stijgen en ons geduld wordt getoetst. Een luxeprobleem dus’, constateert Bosman. Wat geen luxeprobleem is, is de groeiende krapte op de arbeidsmarkt. Meerdere ondernemers reppen hierover. ‘De groei zet door, maar scherpte moet blijven, gezien het aantal nieuwe concepten in Nederland en de krapte op arbeidsmarkt’, zegt directielid Fred Bus van Debuut.

Bekijk hier de complete Horeca Top 100 2018

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.