11 dingen waar je geen talent voor nodig hebt

11 dingen waar je geen talent voor nodig hebt
Wouter Verkerk

Bij de personeelsingang van een groot conferentiecentrum zag ik een standaard met een spandoek met de tekst: 11 dingen waar je geen talent voor nodig hebt. Wat heeft dit te maken met de horecamedewerker anno nu.

  1. Op tijd komen.
  2. Afspraken nakomen.
  3. Open en nieuwsgierig zijn.
  4. Eerlijk zijn.
  5. 100% verantwoordelijkheid nemen.
  6. Complimenten geven.
  7. Hart voor de zaak hebben.
  8. Positief denken en doen.
  9. Luisteren naar elkaar.
  10. Feedback geven/ontvangen.
  11. Moed en lef hebben.

Om meerdere redenen een fascinerende lijst ‘dingen’. Ik geloof best in de goede bedoelingen van deze werkgever, maar toch zou ik er als werknemer in lezen: ‘Ook al kan je niks, dit is toch het minste wat we van je mogen verwachten…’ Als nummer 12 zou je dan ook nog ‘kruipen’ kunnen toevoegen; heb je ook geen talent voor nodig…

Ik bevries bij dit soort lijstjes. Ik zie er de kloof tussen ‘oude’ werkgevers en ‘nieuwe’ werknemers in. Ze begrijpen helemaal niks meer van elkaar. Die oude werkgever vindt namelijk gewoon echt dat hij door een salaris te betalen recht heeft op de totale overgave van zijn medewerker, terwijl díe hooguit overweegt zich neer te leggen bij punt een en twee van dit lijstje.

Daar gaat het vandaag de dag mis. Wat de werkgever onder nummer drie tot en met elf ‘opeist’ geeft een medewerker vandaag namelijk niet zomaar vrij. Je kunt wel zeggen ‘daar heb je geen talent voor nodig’, maar je zou ook kunnen zeggen: ‘dat is ongeveer alles wat een mens heeft, dat hoeft hij toch niet allemáál zomaar in te leveren?’ of: ‘Ik werk wel voor je maar je bent verder de baas niet over mij!’.

De deurtjes van punt drie tot en met elf zijn bij aanvang dienstverband dus gesloten: ‘Privé’. Het goede nieuws: ze zijn meestal niet op slot. De werknemer bepaalt wel zelf welke deuren hij opent en welke hij, wellicht voorlopig, nog even voor zichzelf houdt. En zo moet het ook zijn. Het is toch een beetje gek om te eisen dat hij ‘hart voor de zaak’ moet hebben? Dat is hetzelfde als iemand verplichten van je te houden. Dat gaat niet.

Organisaties waar mensen werken die deur drie tot en met elf angstvallig gesloten houden, kunnen klagen over hun medewerkers maar ze kunnen alleen zichzelf iets verwíjten. Een moderne werkgever eist geen betrokkenheid en toewijding, maar verdient het. 

Wouter Verkerk

Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra is horecatrendwatcher en coach van horecaondernemers en hun teams. Hij schrijft en ontwikkelt boeken, blogs en methodes op het gebied van gastvrijheid. 

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.