De eerste 11 koploperbedrijven in het Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) schuiven dinsdagochtend 29 oktober aan voor een maatschappelijk verantwoord ‘startontbijt’.
De koplopers verbinden en verdiepen zich een jaar lang in het MVO en werpen een blik in de toekomst met het koploperteam. De Koplopers zijn bedrijven die de komende 10 maanden praktisch en strategisch aan de slag met Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.
In diverse workshops delen de koplopers de resultaten van een grondige één op één doorlichting en van de milieubarometer. Deze inzichten vertalen ze naar duurzame ambities en actieplannen. De eindresultaten worden gecommuniceerd tijdens het Koplopersymposium, dat toegankelijk is voor een breed publiek. Ondernemers in de regio krijgen daardoor rechtstreeks toegang tot de opgedane kennis, innovaties en opbrengsten van de koploperbedrijven.
De Koplopergroep in Groningen bestaat uit: Maripaan Groep (Jumbo supermarkten), Brandmore premiums en merchandise, Sushi restaurant IMONO, Alfa Accountants en Adviseurs, Hotel Prinsenhof, SKSG kinderopvang, Bax bierbrouwerij, Werken Metzorg, Albert Heijn Hoogkerk, Grand Café de Drie Gezusters en FC Groningen.
MVO in DNA Koplopers
Inmiddels zijn er al zo’n 100 bedrijven in de Provincie Groningen Koploper. De deelnemers zijn enthousiast over de behaalde winsten en besparingen dankzij de praktische tools, de meerwaarde die tussen partners ontstaat en de kapstok waarmee MVO in het DNA van het bedrijf is verankerd.