Goed personeelsbeleid is succesvoorwaarde

Goed personeelsbeleid is succesvoorwaarde
Wouter Verkerk

Ruim twee jaar geleden schreef ik op deze plek: 'Er bestaan geen bedrijven met een goed personeelsbeleid die niet succesvol zijn.' Het was een aanmoediging voor ondernemers om juist aan de personeelskant te investeren om als bedrijf succesvol(ler) te worden.

Ik was toen nog huiverig om het helemaal om te draaien, dat durf ik inmiddels wel: ‘Er bestaan geen écht succesvolle bedrijven zonder een geweldig personeelsbeleid!’

Goed en onderscheidend personeelsbeleid is een absolute voorwaarde voor succes. Uiteraard geen garantie; er zijn immers meer succesfactoren. Maar bij de meeste daarvan zijn de motivatie, ontwikkeling, inzet en uitstraling van de medewerkers onontbeerlijk. Goed personeelsbeleid gaat heus niet (alleen) over geld want wie merkt het nu écht in het dagelijks leven of er nou 1,5 of 3 procent salaris bijkomt?

Goed personeelsbeleid leidt ertoe dat medewerkers zich gewaardeerd voelen als mens en als medewerker. Dat zij met respect en waardigheid worden behandeld en dat zij worden ‘gezien’. Dat zij meer zijn dan ‘een kostenpost op pootjes’ en dat er een normale balans is tussen piekbelasting en lagere werkdruk. Goed personeelsbeleid zorgt voor ontwikkeling van mensen in salaris en in vaardigheden, biedt bescherming en het gevoel onderdeel te zijn van iets groters waar zij dan vervolgens ook ‘voor willen gaan’.

Tal van inspirerende voorbeelden zijn er te geven van geweldig personeelsbeleid, binnen en buiten de horeca. Al die inspiratie gaat je echter geen stap verder helpen als je de knop in je hoofd maar niet kan vinden. De knop in je hoofd die om moet, die zorgt dat je je écht realiseert dat exact jouw manier van omgaan met medewerkers allesbepalend is voor de manier waarop gasten jouw bedrijf waarderen. Een cao is geen personeelshandleiding maar regelt alleen de minimale rechten en plichten, en die heeft niets te maken met jouw ‘signature personeelsbeleid’. Je hoeft dus nergens op te wachten.

Het personeelstekort en het hoge verloop in de horeca heeft, hoe je het wendt of keert, ook te maken met een gebrekkig beleid in te veel bedrijven. Dat veel horecabedrijven minder succesvol zijn dan je aan de buitenkant zou denken, is daarvan dus ook een gevolg.

Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra is horecatrendwatcher en coach van horecaondernemers en hun teams. Hij schrijft en ontwikkelt boeken, blogs en methodes op het gebied van gastvrijheid. Lezers van Misset Horeca krijgen met de code MIHO3 € 3,00 korting op bestellingen vanaf €15,00.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.