Redderestaurants.nl: actie voor directe cashflow voor de horeca

Redderestaurants.nl: actie voor directe cashflow voor de horeca

De omzet van veel restaurants is door de verplichte sluiting vanwege corona gereduceerd tot nul. Zeker als ze niet aan afhaal of bezorgen doen. Dit betekent een acuut cashflow probleem.

Via het nieuwe initiatief Redderestaurants.nl kunnen alle restaurants zich aanmelden om aan meer – direct beschikbaar – geld te komen. Erik van Loo van Parkheuvel noemt het een lichtpunt. ‘Het doet me goed: verbondenheid en samenwerking te zien in deze tijden.’ Het team van Heerlijk.nl is initiatiefnemer van deze actie.

Commissie

De commissie op bonnen die via het platform wordt verkocht, bedraagt 15 procent. Tegen normaal 25 procent. 'Het geld wordt normaliter pas uitgekeerd als een bon wordt ingewisseld. Wij sturen het nu direct door naar de restaurants,' aldus Arthur Bassant. 'We hebben de site in een recordtijd neergezet en er komt direct een stroom van cashflow op gang richting de ondernemers. Dat kunnen wij niet kosteloos opzetten. Ook wij zijn een bedrijf en moeten onze personeelsleden salaris betalen,' zegt hij desgevraagd.

Iedereen kan zich aanmelden

Redderestaurants.nl richt zich niet alleen op restaurants die aangesloten zijn bij Heerlijk.nl. Álle restaurants mogen zich aanmelden op het charity platform. Horecaondernemers kunnen fans via de Instagram hashtag #redderestaurants oproepen om de onderneming te steunen.

Restaurants kunnen zich nu al aanmelden via de site. Vanaf woensdag gaat het consumentendeel online.

Websitebezoekers kunnen zowel een bon voor een specifiek restaurant als generieke bon aanschaffen. De vouchers zijn twee jaar geldig en kunnen worden ingewisseld op het moment dat restaurants de deuren mogen heropenen.

Consumenten zijn in de gelegenheid om het bedrag (vanaf €10,-) zelf te bepalen. Het totaal opgehaalde bedrag – zowel per restaurant als totaal - wordt aangegeven via een teller op de website. Op deze manier wordt iedere consument geënthousiasmeerd om de horeca op een laagdrempelige manier een hart onder de riem steken.

Omzetverlies beetje goedmaken

Het omzetverlies binnen de horeca loopt minstens net zo snel op als het aantal corona besmettingen. Reisbeperkingen, het advies om thuis te blijven en het verbod op grootschalige evenementen zorgden vorige week al voor een enorme impact op de horecabranche.

De overheidsmaatregel om horecagelegenheden voor drie weken te sluiten op zondag 15 maart, maakt dat veel ondernemers in acute liquiditeitsproblemen terecht komen.

Redderestaurants.nl

Om alle getroffen horecaondernemers tijdens deze crisis financieel te ondersteunen, lanceert Heerlijk.nl het platform: Redderestaurants.nl. Via dit platform kunnen consumenten direct een steentje bijdragen om de cashflow van de getroffen ondernemer te stabiliseren.

‘Iedereen is bang voor zijn baan, daar is helaas geen uitsluitsel over te geven. We kunnen ons beter richten op positieve berichten en als team wilden we iets doen voor de restaurants. Redderestaurants.nl is de uitkomst hiervan,’ zegt Arthur Bassant, eigenaar Heerlijk.nl tegenover Misset Horeca.

Ook hij is met zijn bedrijf direct getroffen door de coronacrisis. ‘We zaten hier maandagochtend ietwat verslagen bij elkaar met ons team. Wat nu? Bijna werden we moedeloos maar toen besloten we toch er een positieve draai aan te geven,’ zegt Bassant tegen Misset Horeca.

Waar veel hulpmaatregelen tijd kosten voor er resultaat zichtbaar is, richt Redderestaurants.nl zich op directe hulp. Consumenten kunnen snel en gemakkelijk een restaurantcadeaubon naar wens kopen via het platform.

Geld direct op de rekening

Het bedrag wordt meteen op de rekening van het desbetreffende restaurant gestort. De voucher dient als het ware als tijdelijke donatie, die wanneer de horeca weer geopend is, kan worden besteed aan een etentje. Op deze manier kunnen consumenten een steentje bijdragen aan de zwaar getroffen horecabranche.

‘Heel Nederland is getroffen door het coronavirus. Als online reserveringssysteem voor meer dan 1000 restaurants zien we van heel dichtbij hoe de horecabranche is getroffen. Hoewel er veel actie wordt ondernomen, hebben restaurants nú hulp nodig. Om directe hulp te bieden, hebben we Redderestaurants.nl in het leven geroepen. In tijden van crisis moeten we élkaar helpen.’

Erik van Loo en Joris Peters

‘Redderestaurants.nl is een idee met een positieve insteek. Als iedereen een steentje bijdraagt, kunnen we de crisis met z’n allen overleven.’, zegt Joris Peters, eigenaar restaurant Aan de Zweth.

Ook Erik van Loo, eigenaar van restaurant Parkheuvel, ondersteunt het initiatief. ‘De enige pleister op de wond in deze zware tijd is het feit dat je niet de enige bent. Dit platform is een lichtpunt in een donkere tijd.’ Naast Parkheuvel en Aan de Zweth staat ook HMB open voor steun. Net als Central Parc, De Loohoeve, Tussen Kaag en Braassem, Brasserie Le Nord en vele anderen.