'Met donutverkoop team aan boord houden'

'Met donutverkoop team aan boord houden'
De locatie in Schaijk.

Ondernemer Charles Veerkamp opende in oktober de eerste drive thru en pop-up winkel van Dunkin' in Nederland naast zijn restaurant Charlie in Schaijk. Veerkamp start nu op twee nieuwe locaties met donut verkoop. Bij Van der Valk in Uden en bij interieurwinkel Peter van Son in Sprang-Capelle.

Charles Veerkamp kan met de verkoopunits van Dunkin’ een deel van zijn team aan het werk houden. ‘We blijven kijken naar wat wel mogelijk is. Hoe zwaar deze tijd ook is.’

Veerkamp prijst zich gelukkig dat hij ook een vakantiepark (Roompot, Schaijk) onder zijn hoede heeft. ‘Als zijn chef-kok niet bij Dunkin is ingeroosterd, maakt hij huisjes schoon. Zo hebben we ons hele vaste team aan boord kunnen houden. Want als we weer open mogen, hebben we ze hard nodig.’

Meer traffic; meer omzet

‘We hadden de unit in Schaijk langer kunnen laten staan, maar ik wilde liever een nieuwe locatie. Met nog meer traffic. Locaties die nog beter bereikbaar zijn,’ vervolgt de ondernemer.

Het werden er twee: de rondweg bij Van der Valk in Uden en een tweede unit komt er bij interieurzaak Peter van Son in Sprang-Capelle vlak bij de Efteling. ‘Dunkin’ stond open voor een intensievere samenwerking, gelukkig.’

RKC-donut

Peter van Son is shirtsponsor van voetbalclub RKC-Waalwijk. Vandaar dat er vanaf zaterdag 14 november ook in donut wordt verkocht in de clubkleuren van RKC.

Bezoekers kunnen via een qr-code hun keuze maken en betalen. Een paar tellen later krijgen ze de bestelling dan aangereikt aan de balie of in de auto.

De nieuwe locaties blijven ten minste een maand geopend met optie op verlenging. Veerkamp hoopt op eenzelfde succes als in Schaijk. Daar verkocht hij op weekenddagen duizenden donuts. ‘We waren er bijna iedere dag uitverkocht.’

De Donut unit bij Peter van Son in Sprang-Capelle

Andere tak van sport

Veerkamp sluit zeker niet uit dat er later nog meer donutkramen worden geopend. ‘Ik had ook nooit verwacht dat ik als horecaondernemer nog eens in deze tak van sport terecht zou komen’, bekent Veerkamp. ‘Maar ik denk dat het belangrijk is om in deze tijd creatief te zijn én bezig te blijven. Zeker tot het moment waarop we zelf de deuren van ons restaurant mogen openen.’ Hij vervolgt: 'Negatief doen helpt niet. Ik wil blijven kijken wat wel kan, hoe lastig het soms is. Dat is mijn aard denk ik. Hoe donker de wolken ook zijn, we blijven positief.'

Charles Veerkamp

Wanneer hij weer gasten in zijn familierestaurant mag ontvangen, durft Veerkamp niet te voorspellen. ‘Ik hoop half december, maar in mijn begroting houd ik ook rekening met half januari. Het is lastig te voorspellen. Maar we kunnen vrij snel schakelen. En nu we twee locaties hebben voor de donut-verkoop werk ik ook met mensen van Dunkin. Dus als mijn mensen weer in het restaurant nodig zijn, zouden we het ook zo kunnen oplossen.’

Charles Veerkamp van familierestaurant Charlie in Schaijk en het Roompot Park bedacht de drive thru nadat de strengere coronamaatregelen op maandag 28 september werden aangekondigd en de horeca een maximum van 30 gasten kreeg opgelegd. Dit terwijl zijn restaurant er 250 kan herbergen.