Burger King zet koeien op dieet voor minder broeikasgas

Burger King zet koeien op dieet voor minder broeikasgas

Fastfoodketen Burger King verkoopt in de Verenigde Staten burgers van methaanarm vlees. De koeien gaan in de laatste maanden van hun leven op dieet en stoten daardoor minder broeikasgassen uit.

Het dieet van de koeien bestaat uit veevoer met toegevoegd citroengras. Op deze manier kan Burger King de uitstoot van broeikasgassen door koeien met een derde verminderen, meldt RTL Nieuws. Producenten en verkopers van vlees staan onder druk vanwege de grote impact van hun producten op het klimaat. Het fokken van dieren goed voor ongeveer 14,5 procent van de totale uitstoot van broeikasgassen. Koeien stoten methaan uit dat ongeveer dertig keer krachtiger is dan kooldioxide.

Dieetburger tijdelijk in assortiment

De eerste burger van het methaanarme vlees is inmiddels verkocht. De dieetburger is in enkele restaurants in Miami, New York, Austin, Los Angeles en Portland te vinden op het menu. Het gaat vooralsnog om een tijdelijke en in beperkte mate beschikbare burger. Burger King zou met leveranciers in Europa en Latijns-Amerika werken aan een soortgelijk initiatief.

Extra kosten komen niet voor rekening klanten

Het vlees is duurder in de productie, zeker op grote schaal. De voedingssupplementen en aangepaste diëten brengen extra kosten met zich mee. Niet alleen voor Burger King, ook voor de veehouders. Burger King is niet van plan die extra kosten door te rekenen naar hun klanten.

Om het dieet voor de koeien op grote schaal toe te passen zijn nog wel een aantal goedkeuringen van instanties vereist. Het bedrijf zegt open en transparant over het proces te zijn, ook om sectorgenoten te overtuigen om het goede voorbeeld te volgen.

Burger King groeit snel

Burger King heeft vorig jaar ruim duizend nieuwe vestigingen aan zijn fastfoodimperium toegevoegd. Daarmee wist de Amerikaanse burgerketen zijn opbrengsten bij restaurants die langer dan een jaar open waren, op te voeren ten opzichte van 2018.

In het afgelopen jaar telde Burger King zo’n 1342 vestigingen meer. Dat was de snelste groei in de laatste twintig jaar. Met andere restaurants als caféformule Tim Hortons en kipketen Popeyes telde het moederconcern Restaurant Brands in totaal 27.000 geopende filialen eind 2019.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.