Snackbarhumor tijdens coronacrisis: '9 frikandellen afstand' erg populair op social media

Snackbarhumor tijdens coronacrisis: '9 frikandellen afstand' erg populair op social media

Eén van de uitdagingen voor cafetaria's tijdens de coronacrisis is het monitoren van de 1,5 meter afstand tussen de mensen in de zaak. Iedere ondernemer is daar op zijn of haar manier mee bezig. Wouter Wolters en Jesper Polman hebben speciaal voor cafetaria's een ludieke en passende manier gevonden om die boodschap over te brengen.

Het idee van de 9 frikandellen afstand ontstond zondag 22 maart bij Preuverie de Toren in Echt. ‘We hadden het er met de jongens in de zaak over’, zegt eigenaar Wouter Wolters. ‘Hoe breng je mensen nu aan het verstand dat je echt 1,5 meter afstand van elkaar moet houden? We waren een beetje aan het grappen, en hebben toen frikandellen langs een meetlat gelegd. Met negen kwamen we op bijna 1,60 meter.’

frikandellen

Massaal gedeeld

Wolters plaatste een foto van de actie op Facebook en kreeg een appje van Jesper Polman van Eetwinkel Polly in Bemmel. ‘Sinds de Cafetaria Top 100 hebben we goed contact. Hij wilde het idee oppakken en er een professionele post van maken, met onze logo’s erbij. Dat heeft hij op Facebook geplaatst en vervolgens is het massaal gedeeld. Dat had ik niet verwacht.’

9 frikandellen = 15 kroketten

Niet alleen cafetaria’s gingen aan de haal met de 9 frikandellen. Producent de Jong Snacks maakte een variatie met kroketten, en rekende uit dat er 15 in 1,5 meter passen. Hema kwam erachter dat er precies zoveel tompoucen nodig zijn om aan de richtlijn te voldoen. Daarnaast besteedde Radio Gelderland aandacht aan de actie.

Andere inventieve oplossingen

Moeilijke tijden brengen ook het beste in veel ondernemers naar boven. Snackkoerier maakte een rondje langs vijf cafetariahouders en hun inventieve oplossingen tijdens de coronacrisis.

De Jong Snacks kroketten

Hema-tompoucen