Belgische standbeelden brengen ode aan friet

Belgische standbeelden brengen ode aan friet

Standbeelden in vijf Belgische steden brengen tijdens de Week van de Friet een ode aan friet. De zuiderburen brengen hun 'culinair erfgoed' in de twintigste editie onder de aandacht met behulp van cultureel erfgoed.

Het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) hoopt dat deze campagne Belgen ertoe beweegt vaker naar een frietkot te komen om te genieten van de ‘nationale trots’. De Belgische Week van de Friet loopt van 25 november tot en met 1 december.

Week van de Friet België

Haaientanden worden frietzakjes

In Mechelen, Leuven, Middelkerke, Kortrijk en Hasselt zijn standbeelden voorzien van een zak patat. En in Kortrijk en Middelkerke worden haaientanden op de weg de komende week omgevormd tot puntzakken met frietjes. ‘Door frietjes op onverwachte plaatsen in het straatbeeld te laten opduiken, wil VLAM iedereen herinneren aan de fierheid die ze terecht koesteren voor onze Belgische frieten.’

Week van de Friet in Nederland

In Nederland is vorig jaar na vijf edities een eind gekomen aan de Nationale Week van de Friet, dat werd georganiseerd in samenwerking met vakvereniging ProFri. ‘Maar door te weinig support van de grote frietfabrikanten én gebrek aan steun van de toonaangevende formulehuizen kregen we te weinig professionele frituurders enthousiast voor dit feest’, aldus de organisatie van de Week van de Friet in een Facebook-post.

Het wordt niet onmogelijk geacht dat de campagneweek ook in Nederland weer gaat draaien. ‘Wat zou het geweldig zijn als we ergens in de komende jaren de ‘Week van de Friet’ toch van de grond kunnen krijgen’, aldus de organisatie.

Bekijk de video over de Belgische campagneweek